آیا همه باید شبکۀ اجتماعی داشته باشند؟ سالهاست که شبکههای اجتماعی به عنوان شکلی از ارتباطات، شبکهسازی و بازاریابی مورد استفاده قرار گرفتهاند و محبوبیتشان بهطور مداوم افزایش یافته است. این پرسش از سوی کاربرانی مطرح میشود که ممکن است نخواهند اینفلوئنسر باشند و یا اینکه کسبوکاری ندارند که نیاز به تبلیغات داشته باشد. فارغ از اینکه شما صاحب یک کسبوکار هستید یا تولیدکنندۀ محتوا و یا مصرفکنندۀ آن، این مقاله مزایای شبکههای اجتماعی را به شما نشان میدهد.
ارتباطات
چه برای ارتباط با خانواده و چه برای پیدا کردن دوستان جدید، شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام راهی آسان برای به اشتراک گذاشتن اتفاقات زندگی با خانواده و دوستانتان ایجاد کردهاند؛ مثلاً کسی که در سرتاسر وطن خود و یا خارج از آن، نزدیکانی دارد، به جای ارسال چندین پیامک و ایمیل میتواند بهسادگی با چند کلیک، نوشتن کپشن و پست کردن آن، همهچیز از نخستین قدمهای کودکی خود تا فارغالتحصیلیاش از مدرسۀ پرستاری را به اشتراک بگذارد.
تولیدکنندگان محتوا دیگر نیازی به جستوجو در اپلیکیشنها و وبسایتها برای پیدا کردن ایمیل برندها برای همکاری ندارند. آنها میتوانند بهسادگی برندها را در پستها تگ کنند یا برایشان پیام شخصی ارسال کنند. برندها هم این امتیاز را دارند که برای ارتباط با تولیدکنندگان محتوا یا اینفلوئنسرهای اجتماعی، نیازی به پرداخت هزینه به اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی نداشته باشند و میتوانند بهراحتی از طریق پیام شخصی یا کامنت گذاشتن در یک پست با آنها ارتباط برقرار کنند.
صاحبان کسبوکارهایی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، فرصت دارند تا در سطح شخصیتری با مشتریان همیشگی و مشتریان بالقوۀ خود ارتباط برقرار کنند، براساس ارتباط با مشتریان، از نیازها و توقعات آنها از کسبوکار مطلع شوند و بفهمند چهطور محصولات جدید خود را بهینهسازی کنند. از طریق شبکههای اجتماعی، دریافت بازخورد مخاطبان هم بسیار راحت شده است؛ برای مثال از طریق گروههای فیسبوک و ارزیابیهای سریع آن یا ویدیوهای نقد و بررسی در تیکتاک یا اینستاگرام.
بازاریابی
امروزه تقریباً مالکیت و برنامهریزی کسبوکار شامل داشتن یک مدیر شبکههای اجتماعی و پست کردن محتواست اما چرا؟ شبکههای اجتماعی رایگان هستند و راهی نسبتاً آسان برای بازاریابی هر کسبوکاری فراهم میکنند. کسبوکارها همچنین گزینههایی برای استفاده از قابلیتهای فروش از طریق اینستاگرام، تیکتاک و فیسبوک را دارند. در مقایسه با کسبوکارهایی که فقط از یک وبسایت بدون تبلیغات استفاده میکنند، این پلتفرمها میتوانند فروش را تا ۱۵0 درصد افزایش دهند.
یک تصور نادرست عمومی این است که شبکههای اجتماعی عمدتاً برای محصولاتی هستن که قابلیت ارسال فیزیکی دارند. بااینحال، به عنوان کسی که بیش از ۷ سال سابقۀ تولید محتوا دارد میگویم که استفاده از شبکههای اجتماعی برای کسبوکارهایی – از نرمافزارهای امنیت سایبری گرفته تا کسبوکارهای خدماتی محلی – فایدۀ بسیاری دارد و همگی میتوانند سود خود را افزایش دهند.
خرید
آیا تا به حال پیش آمده که در آمازون دنبال خرید چیزی بوده باشید اما قبل از خرید مایل بودهاید عملکرد آن را از سمت چند کاربر ببینید؟ تیکتاک و اینستاگرام این کار را آسان کردهاند. در فروشگاه تیکتاک میتوانید تقریباً هر چیزی از لباس، محصولات زیبایی و تمیزکنندههای خانگی و یا انواع غذاها را پیدا کنید که صدها مصرفکنندۀ مختلف آن را امتحان کرده و نظرات خود را بیان کردهاند.
محصولات در شبکههای اجتماعی معمولاً دارای تخفیف و کدهایی هستند که به طور مکرر به مصرفکنندگان داده میشوند و قیمت کلی را تا سطح مطلوبی کاهش میدهند. گروههای فیسبوکی برای کسبوکارها و برندها نیز اطلاعاتی در مورد حراجهای آینده به همراه کوپنها و تخفیفهای انحصاری برای اعضای گروه ارائه میدهند و دانش مشتریان را نسبت به محصولات خود بالا میبرند. خوبی گروههای فیسبوک این است که شما به دیگر مشتریان آن برند و نظرات صادقانۀ آنها هم دسترسی دارید. به عنوان یک محقق جدی محصولات باید بگویم که همۀ نظرات مثبت نیستند اما همچنان مفید هستند.
کار
شبکههای اجتماعی به پلتفرمی تبدیل شدهاند که نه تنها میتوانید آنجا پول خرج کنید بلکه میتوانید آن را نیز به دست بیاورید. یکی از واضحترین نمونهها لینکدین است که میتوانید با پست کردن رزومۀ خود، مستقیماً به فرصتهای شغلی بالقوه متصل شوید. حتی میتوانید از طریق لینکدین مصاحبه کنید. توجه داشته باشید که وضعیت اقتصادی، ایدهآل نیست و یکی از بهترین راهها برای استفاده از شبکههای اجتماعی، کسب درآمد اضافی از طریق تبلیغ محصولاتی است که همین حالا استفاده میکنید. تقریباً همۀ پلتفرمهای شبکههای اجتماعی نوعی برنامۀ مبتنی بر تولیدکننده دارند که میتوانید از طریق پست کردن محتوا در آن درآمدزایی کنید. موارد مورد علاقۀ خود من برای مبتدیان تیکتاک، پینترست و اینستاگرام هستند.
در شبکههای اجتماعی هر روز ارتباطات شغلی جدیدی ایجاد میشوند و فرصتی برای همکاری با کسبوکارهای دیگر به وجود میآید.
داستان واقعی: من به یک کسبوکار کوچک IT که پشتیبانی IT ارائه میداد و نرمافزار مینوشت، پیشنهادی دادم. آنها متوجه نبودند که شبکههای اجتماعی چگونه میتوانند به شرکت آنها سود برسانند اما من پیدایش کردم. در شبکههای اجتماعی، کسبوکارهای کوچکی با دنبالکنندگان زیاد وجود دارند که به نظر میرسد همیشه در زمان انتشار محصولات جدید، سیستمهایشان از کار میافتد. یکی از مواردی که تبدیل به خدمات پرفروش این شرکت شد این بود که با هدفگیری این برندها، وبسایت آنها را برای جلوگیری از از دست دادن فروش و نگه داشتن مشتریان در سایت کنترل کنند و زمان خرابی را کاهش دهند. آیا این کسبوکارهای کوچک به طور مستمر از این شرکت استفاده کردند؟ نه همیشه؛ اما آنها خود را به یک بازار کاملاً جدید معرفی کردند و فقط با افزودن همین سرویس، تعداد زیادی قرارداد یکماهه به دست آوردند و درآمد سالانۀ خود را بهسرعت ۳۰0 درصد افزایش دادند.
انجمنها
یکی دیگر از جنبههای بزرگ شبکههای اجتماعی، گروههای حمایتی و قابلیت ارتباط با افرادی با علایق یا سبک زندگی مشابه است. همهچیز از یادگیری چگونگی بهبود مهارتهای خیاطی تا ارتباط با سایر همسران اعضای ارتش از طریق شبکههای اجتماعی ممکن است. به اشتراک گذاشتن داستانها، نکات و حتیالامکان ارسال اقلام واقعی برای حمایت از یکدیگر یک موضوع فراگیر و کمکی بزرگ برای هر کسی است که به دنبال افراد مشابه خود میگردد.
تولیدکنندگان تازهکار محتوا نیاز به کمک دارند. همینقدر ساده است. توییتر و لینکدین پلتفرمهایی عالی برای ارتباط با سایر تولیدکنندگان محتوا و دریافت نکات و درخواست کمک یا توصیه هستند. یوتوب و تیکتاک دارای آموزشها و ویدیوهایی هستند که نشان میدهند چگونه شروع به کار کنید و بینشی در مورد چگونگی انجام کارها ارائه میدهند.
انجمنها میتوانند آیندۀ برندها و کسبوکارها را تعیین کنند. تبلیغ محصولات و حراجیهای جدید، راهی عالی برای جذب مصرفکنندگان به انجمن شماست. دریافت بازخورد و پیشنهادها نیز میتواند کسبوکار شما را به سمت محصول بعدیاتان هدایت کند. اینکه مصرفکننده بتواند احساس نزدیکی به یک برند و شنیده شدن از سمت آن را داشته باشد میتواند انجمنی از مشتریان وفادار برای کسبوکارتان پدید آورد و مشتریان گذری را به مشتریان دائمی تبدیل کند.
نتیجهگیری
شبکههای اجتماعی نقطۀ مرکزی جهان برای برقراری ارتباط، تعامل، بازاریابی و خرید هستند. ارتباط بین خانوادهها، مشتریان، کارفرمایان بالقوه و حتی همکاری در سطح تجاری، همگی میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی شروع شوند. بازاریابی و کسبوکار شما میتواند به شکلی مقرونبهصرفه و مؤثر انجام شود؛ فرقی ندارد که برای این کار از نیروهای داخلی استفاده کنید یا تولیدکنندۀ محتوا استخدام کنید. کسب درآمد یکی از راههای مورد علاقۀ من برای استفاده از شبکههای اجتماعی است و برخی از تولیدکنندگان محتوا در شبکههای اجتماعی فقط با به اشتراک گذاشتن نظرات و – اگر صریح باشیم – زندگی خود، میلیونها دلار درآمد کسب میکنند. ایجاد یا پیوستن به یک انجمن برای یادگیری مهارتی جدید، دریافت حمایت یا فقط احساس تنهایی کمتر نسبت به آنچه که در سرتان میگذرد، میتواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. نظر شما چیست؟ آیا همه باید شبکۀ اجتماعی داشته باشند؟