Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سفر صدا

چکیده

زمانی که اختراع گوگلیلمو مارکونی در میان مردم به شهرت و محبوبیت بالایی رسید، حتی خودش نیز گمان نمی‌کرد که سال‌ها بعد سرآغاز جریانی خواهد شد که بناست جایگاهش را تصاحب کند...

سفر صدا

زمانی که اختراع گوگلیلمو مارکونی (Guglielmo Marconi) در میان مردم به شهرت و محبوبیت بالایی رسید، حتی خودش نیز گمان نمی‌کرد که سال‌ها بعد سرآغاز جریانی خواهد شد که بناست جایگاهش را تصاحب کند.

شاید بدانید مارکونی مخترع چیست اما اگر نمی‌دانید نگران نباشید چون به زودی خواهید فهمید. همۀ ما به میل و طمع پایان‌ناپذیر بشر نسبت به زندگی راحت‌تر آگاهیم و هر روز به دنبال آسایشی بیشتر از دیروز هستیم. تفاوتی ندارد چه وسیله‌ای زندگی ما را به نحوی دگرگون کرده که حیات پیش از آن را به خاطر نمی‌آوریم. همان هم قرار است به چیزی ساده‌تر، کوچک‌تر، کم‌زحمت‌تر و قابل دسترس‌تر تبدیل شود!

حال لازم است در آستانۀ سال ۲۰۲۴ میلادی کمی به عقب برگردیم؛ یعنی به ۲۰ سال قبل…! اکنون به ۲۰۰۴ رسیدیم؛ زمانی که آدام کری (Adam Curry) و دیو وینر (Dave Winer) جهانی ساختند که امروزه میلیون‌ها انسان ساکن آن هستند. تنها سه سال پس از عرضۀ نخستین آیپاد، ذات راحت‌طلب بشر ترجیح داد به جای این که رادیو که همان اختراع مارکونی‌ست، برایش تعیین کند در چه ساعتی به چه موضوعی گوش دهد، خودش برنامه‌ریزی شخصی خود را درین باره داشته و به قولی رئیس وقت خودش باشد. این‌گونه شد که کری و وینر طرح رادیویی قابل دانلود را اجرایی کردند. اگر اسمش برایتان نامأنوس است به شما حق می‌دهم چراکه ما آن را با نام پادکست می‌شناسیم.

پادکست به سرعت جایگاهش را میان مردم پیدا کرد و در سال ۲۰۰۵، New Oxford American Dictionary کلمۀ پادکست را «کلمۀ سال» نامید. همچون گلوله‌ای برفی به تعداد مخاطبان و سرمایه‌گذاران این حوزه اضافه شد به گونه‌ای که گزارش‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۹، ۱۶۵ میلیون نفر در جهان شنوندۀ پادکست بوده و در آن اهدافی مانند یادگیری، به‌روز بودن یا صرف تفریح و سرگرمی را دنبال می‌کنند. بر اساس گزارش Podcast Index تعداد پادکست‌های حال حاضر به ۴,۱۱۳,۷۴۹ عدد می‌رسد.

حال که کمی صحبت از اعداد و ارقام شد با شنیدن آمار گردش مالی صنعتی که از ظهور آن تنها دو دهه می‌گذرد، متعجب خواهید شد! گردش مالی پادکست‌ها تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد دلار بود که این رقم تا سال ۲۰۲۴ دوبرابر و در سال ۲۰۲۷ به ۵/۰۳ میلیارد دلار خواهد رسید. حدود ۶۲ درصد از شنوندگان پس از شنیدن محصولات و خدمات جدید از طریق تبلیغات پادکست، آن‌ها را در نظر می‌گیرند و ۸۰ درصد به اکثر قسمت‌های پادکست بدون رد شدن از تبلیغات گوش می‌دهند. همین موضوع توجه و علاقۀ سرمایه‌گذاران را بیش از پیش به خود جلب کرده است.

با توجه به سرعت رشد پادکست‌ها و همگام‌سازی فعالان این حوزه با اطلاعات به‌روز و معتبر، تلفیق صوت با ویدئو و همچنین واقعیت مجازی (VR) گمان می‌رود این سیر صعودی همچنان ادامه داشته باشد و شاهد روند هیجان‌انگیزی در ارائۀ تنوع در صداها و دیدگاه‌های مختلف در این دنیا باشیم.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید