Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دربارۀ صادق بوقی و کالایی شدن

چکیده

وقتی صادق بوقی برای یک فروشگاه موبایل تبلیغ می‌کند و از حربه‌های شاد خود برای تبلیغ آن کالا بهره می‌برد به این فکر می‌کنم که روند کالایی شدن هر پدیده‌ای در عصر ما چقدر می‌تواند سریع و بدون کنترل و افسار گسیخته باشد...
Banner

وقتی صادق بوقی برای یک فروشگاه موبایل تبلیغ می‌کند و از حربه‌های شاد خود برای تبلیغ آن کالا بهره می‌برد به این فکر می‌کنم که روند کالایی شدن هر پدیده‌ای در عصر ما چقدر می‌تواند سریع و بدون کنترل و افسار گسیخته باشد، تا حدی که اندیشه بکنیم یا نکنیم، یا حتی بشویم یا نشویم را از ما می‌گیرد. در واقع اصلاً اندیشیدن را از ما می‌گیرد، زمانی که ندانیم چه پدیده‌ای، چه گنجی را داریم، آن‌گاه استفاده از چنین موهبتی را نیز بلد نخواهیم بود و صادق بوقی و پدیدۀ شادمانی‌اش، همین است. در تبلیغ متأخر که امیدوارم آخرینش باشد، به او نگاه می‌کنم، او برای یک مغازه و موبایل می‌رقصد و شادمانی می‌کند، در حقیقت کار اخیر او کاستن ارزش آن چیزی است که آفرید، ایجاد کرد و حالا آن را زدود. کاستن ارزش شادمانی در بازار و تزریق روحیۀ شاد حال تبدیل به حربه‌ای تبلیغاتی شده و بهتر است بپرسیم که کار او در موبایل‌فروشی روحی نیز دارد؟! اصلاً روح شادی‌اش در بازار کجا رفته است؟! چقدر معماری و میزانسن تبلیغ بدون نفس است، نفس را می‌گیرد، تصنعی است و بی‌جا. بدون حس و بدون فکر.
او چیزی که ساخت را منهدم کرده است.
انهدام آن چیزی که زنده بود.
انهدام شادمانی‌اش.

 

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای دیدن

قسمت ۵۸: رسانه و سینمای لینچ (همراه با محمدامیر جلالی)

قسمت ۵۷: رسانه و سینمای هانکه (همراه با محمدامیر جلالی)

قسمت ۴: مسابقۀ نمایشی (همراه با فرید متین)

قسمت ۵۶: دربارۀ نقد فیلم (همراه با نوید پورمحمدرضا)

قسمت ۵۵: شخصیت منتقد (همراه با نوید پورمحمدرضا)

قسمت ۵۴: منتقد به‌مثابۀ مخاطب (همراه با نوید پورمحمدرضا)

مطالب پیشنهادی برای دیدن

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید