Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سرمایه‌ای از جنس فرهنگ و سرگرمی

مخزن میم (همراه با نسا قمشه‌ای)

چکیده

اگر بخواهید بهترین میم باب اسفنجی را برای دوستتان بفرستید، باید چه کار کنید؟ گوگل کنید «میم آقای خرچنگ گیج‌شده»؟ میم‌ها بخشی کلیدی از ارتباطات آنلاین ما هستند؛ بااین‌حال، شرکت‌های کمی تلاش کرده‌اند تا کار جدیدی در این حوزه انجام دهند...

Aparat-Cover---01

.

این بنیان‌گذار اعتقاد دارد که فناوری میم (Meme Tech) موضوع پرسروصدای بعدی است.

الکس تاوب، یک بنیان‌گذار باسابقه و دارای چندین تجربۀ موفق، معتقد است که زمان دگرگونی صنعت میم فرارسیده است.

تاوب در مصاحبه با پایگاه اینترنتی تک‌کرانچ (TechCrunch) می‌گوید: «نظر من این است که «فناوری میم» مقولۀ عظیم بعدی خواهد بود؛ همان‌طور که فناوری سلامت، فناوری املاک، فناوری تبلیغات و فناوری مالی داریم. فکر می‌کنم فناوری میم قرار است لحظه‌ای بزرگ را تجربه کند.»

با این‌که به نظر می‌رسد تاوب بیش از حد در دنیای محتوای دیجیتال غرق شده اما حرف‌هایش یک نکته دارد. اگر بخواهید بهترین میم باب اسفنجی را برای دوستتان بفرستید، باید چه کار کنید؟ گوگل کنید «میم آقای خرچنگ گیج‌شده»؟ میم‌ها بخشی کلیدی از ارتباطات آنلاین ما هستند؛ بااین‌حال، شرکت‌های کمی تلاش کرده‌اند تا کار جدیدی در این حوزه انجام دهند.

باید گفت که نوآوری در فناوری همیشه خوب یا ضروری نیست. هیچ‌کس «نیازی» به داشتن یک یخچال هوشمند ندارد؛ اما بیش از یک دهه است که تقریباً هیچ ابتکار و نوآوری‌ای در نحوۀ سازمان‌دهی و اشتراک میم‌ها صورت نگرفته است. سال ۲۰۰۹ در وبسایت تامبلر (Tumblr)، معمول بود که یک پوشۀ گیف از انواع واکنش‌ها (ری‌اکشن‌ها) روی صفحۀ کامپیوترتان داشته باشید؛ امروزه اگر خیلی منظم باشیم، پوشه‌های میم روی تلفن‌های هوشمندمان داریم؛ که اساساً همان چیز است. به همین صورت، با این‌که آیفون‌ها می‌توانند به‌سرعت تمام تصاویر شما از گربه‌تان را فهرست کنند، اما چیزی در مورد آقای خرچنگ نمی‌دانند؛ که باعث می‌شود هم‌چنان نیازهایی در حوزۀ کارایی میم داشته باشیم.

تاوب می‌گوید: «اگر کنجکاو هستید که فناوری میم در حال حاضر چگونه است، باید بگویم اساساً چیزی شبیه برنامۀ گیفی (Giphy) است، اما توسط فیس‌بوک خریداری شده، سپس متوقف شده و بعد به شاتراستاک واگذار شده است. شرکت‌های قدیمی‌تری مانند  «میمت را بشناس» (Know Your Meme) و Cheezburger در این زمینه وجود دارند اما این‌ها در واقع شرکت‌های رسانه‌ای هستند. در نهایت فهمیدم که این‌جا فرصتی برای مدیریت میم‌ها وجود دارد.»

تاوب به‌تازگی «Meme Depot» (میم دپو یا همان مخزن میم) را راه‌اندازی کرده و هدفش این است که آن‌جا آرشیو جامعی از هر میمی که تصورش را بکنید ایجاد کند. او در این مورد توضیح می‌دهد: «این‌جا مجموعه‌هایی دارید که از نظر ظاهری شبیه به ساب‌ردیت‌ها (زیرمجموعه‌های موضوعات اصلی وبسایت ردیت – Subreddit) هستند؛ برای مثال، اگر دنبال یکی از میم‌های کیم کارداشیان هستید، یک مجموعه در مورد کیم کارداشیان وجود خواهد داشت که می‌توانید به آن مراجعه کنید و از نظر بصری، مرور آن‌ها بسیار ساده است؛ شبیه به پینترست.»

تمام این امکانات، خوب و به‌دردبخور هستند اما شرکت‌ها نیاز به کسب درآمد هم دارند. این‌جاست که تاوب ممکن است برخی از آدم‌ها را از دست بدهد. کل این کسب‌وکار حول محور ارز دیجیتال می‌چرخد. او در این مورد می‌گوید: «من در ۱۲ سال گذشته در حوزۀ ارز دیجیتال فعال بوده‌ام و فکر می‌کنم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و معامله‌گران ضعیف، درک بدی از آن شکل گرفته؛ اما این حوزه راهی برای بازنگری اینترنت است.»

«مخزن میم (یا میم دپو)» قابلیتی به نام میم‌پارتی دارد که دسته‌بندی‌های خاصی از میم‌ها را به انجمن تبدیل می‌کند. با استفاده از ارز دیجیتال، کاربران می‌توانند برای پیوستن به میم‌پارتی، که اساساً فقط یک چت زودگذر موقت است، گذرنامه‌ بخرند. اما کسانی که نمی‌خواهند با کریپتو کاری داشته باشند، لازم نیست پولی پرداخت کنند یا برای تعامل با وبسایت، کیف پول کریپتویی باز کنند. با این کار، نخستین افرادی که گذرنامۀ یک مجموعه‌میم را دارند می‌توانند از طریق پیوستن افراد بیشتری به آن‌ها، کمی پول به دست آورند.

تاوب کاملاً آگاه است که این تاکتیک می‌تواند باعث بحث و جدل شود. او می‌گوید: «بحث‌های زیادی دربارۀ این‌که چه کسی حق دارد از میم‌ها درآمد کسب کند، وجود دارد. این حق متعلق به خالق میم است یا شخصی که در میم حضور دارد؟» در ادامه افزود: «اگر این موضوع به همان شکل که من فکر می‌کنم پیش برود و موفق شود، ممکن است نوآوری جدیدی به این مسئله اضافه کنیم که چیز خوبی خواهد بود. آدم دلش می‌خواهد که مردم در موردش صحبت کنند.»

همین سؤالات در سال ۲۰۲۱ هنگام رونق NFT نیز مطرح شدند. در آن زمان سوژه‌های میم‌های معروفی مانند Scumbag Steve، Disaster Girl و Overly Attached Girlfriend تصاویر آیکونیک خود را به عنوان NFT فروختند. این نخستین باری بود که افرادی به دلیل این‌که سوژۀ میم‌های وایرال بودند، پولی به دست می‌آوردند. Disaster Girl که حالا بیست‌وچندساله است، در آن زمان معادل پانصد هزار دلار اتریوم درآمد به دست آورد.

از طرفی هم میم‌هایی مانند «په‌په قورباغه» هستند که از یک شخصیت کارتونی معصوم به نمادی برای راست‌گرایان افراطی تبدیل شد و بعد دوباره به استیکری در شبکۀ توییچ (Twitch) و یک میم کریپتویی بدل گشت. وقتی یک تصویر تا این اندازه از اصل خود فاصله می‌گیرد، می‌شود گفت که بیشتر متعلق به عموم است تا خالق اصلی آن. تاوب می‌گوید: «مردم می‌توانند بدون کسب درآمد از خود میم، از انجمن پیرامون میم درآمدزایی کنند.»

«مخزن میم» بخشی از Truth Arts است؛ یک شرکت تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی. شرکتی که با ترکیبی از پول به‌دست‌آمده از چندین سرمایه‌گذاری کارآفرینی، حق امتیاز مجموعۀ ان‌اف‌تی (NFT) Goblintown (گابلین‌تاون) و هم‌چنین درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های گذشته مانند SocialRank فعالیت می‌کند. برای برخی افراد با ذهنیت تجاری، ممکن است این سؤال باقی بماند: چرا میم؟ پاسخ تاوب ساده است: «میم‌ها فرهنگ هستند و فرهنگْ سرگرمی است.»

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

مخزن میم (همراه با نسا قمشه‌ای)

هوش مصنوعی و دنیای رسانه (همراه با نسا قمشه‌ای)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۵) (همراه با نسا قمشه‌ای)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۴) (همراه با نسا قمشه‌ای)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۳) (همراه با نسا قمشه‌ای)

شبکه‌های اجتماعی برای همه؟ (همراه با نسا قمشه‌ای)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید