.
دنیای رسانه به سرعت در حال تغییر است و هوش مصنوعی پیشتاز در این تغییر. گفتوگو در بسیاری از محافل رسانهای حرفهای، در حال حاضر حول این موضوع است که هوش مصنوعی از عهدة چه کارهایی برخواهد آمد و در نتیجه جای چند شغل خلاق سنتی را خواهد گرفت. پیشپردههایی مانند ویدیوی «Nexus 1945» برخی از امکانهایی را به نمایش میگذارد که حتی وقتی هوش مصنوعی توسط افراد خلاقی با بودجههای کم به کار برده میشود تحقق مییابد اما تولید رسانههای اصلی با بودجههای کم کاری ندارد؛ بلکه دربارة فیلمهایی است که یک میلیارد دلار یا بیشتر در سرتاسر جهان فروش دارند و به همین دلیل است که غولهای فناوری مانند گوگل، OpenAI، متا، مایکروسافت و NVIDIA همگی به این موضوع توجه پیدا کردهاند. بسیاری از مدلهای هوش مصنوعی که این شرکتها ساختهاند (از جمله ویژگیهای تبدیل متن به ویدیو، تبدیل تصویری دوبعدی به سهبعدی و توسعۀ انیمیشنهای تک فریم) غوغا بهپا کردهاند. بااینحال، این شرکتهای کوچکتر هوش مصنوعی هستند که واقعاً در حال کشف عرصههای جدیدند؛ شرکتهایی مانند Runway، LeyLine، Soundraw، Synthesia و Ateliere در حال بازتعریف شیوة تولید، ویرایش و اشتراکگذاری محتوا هستند.
LeyLine: کارآمدترکردن تولید محتوا
LeyLine مستقر در سیاتل که توسط یینهان لیو (Yinhan Liu) تأسیس شده است، از هوش مصنوعی برای تولید سریعتر و آسانتر انیمیشنهای پیشرفته استفاده میکند. نرمافزار مورد استفادۀ این استارتاپ، ابزارهای گرافیکی رایانهای موجودیست که به طور معمول در استودیوها استفاده میشود.
لیو توضیح میدهد: «مدلهای هوش مصنوعی ما قادرند کاری کنند که عملیاتهای زمانبر مانند تبدیل تصاویر دو بعدی به سهبعدی و پرداخت انیمیشنها را به صورت خودکار انجام شوند. آنچه قبلاً ساعتها طول میکشید اکنون در چند دقیقه انجام میشود.»
هوش مصنوعی LeyLine به هنرمندان این امکان را میدهد که استوریبردها را سریعتر رندر بگیرند و میتواند به طور یکسان به حرفهایها و آماتورها کمک کند تا با حذف کارهای تکراری خستهکننده، با مهارت بالایی از طرحهای دوبعدی مدلهای سهبعدی خام را بسازند و بهاینترتیب به جای مسائل اینترفیس، روی مهارتهای خود تمرکز کنند. آنها از سیستمهای هوش مصنوعی خودشان همراه با هوش مصنوعی برخی شرکتهای دیگر استفاده میکنند و نرمافزار مورد استفادهاشان، بهشکل یکپارچه با برنامههای گرافیکی رایانهای که قبلاً توسط استودیوهای تولید ویدیو استفاده میشد، ادغام میشود و کار کردن را برای کاربران آسانتر میکند.
علاوه بر خودکارسازی وظایف، LeyLine یک مرکز استعدادیابی نیز راهاندازی کرده و استودیوها را با هنرمندان و مترجمان آزاد مرتبط میکند. هدف این رویکرد کلنگر برای تولید انیمیشن، سادهسازی کل فرآیند خلاقیت، از ایدهپردازی تا محصول نهایی است.
LeyLine که اعضای تیم آن در سیاتل، کانادا، اروپا و آسیا مستقرند، اخیراً از سرمایهگذارانی مانندPrimavera Venture Partners حمایتهای مالی دریافت کرده است.
پیشینۀ لیو در این زمینه چشمگیر است. او پیش از این یکی از بنیانگذاران استارتاپ BirchAI بود که پشتیبانی مشتری را برای شرکتهای مراقبتهای بهداشتی ساده میکرد که توسط Sagility خریداری شد. پیش از آن، او در فیسبوک کار میکرد و در آنجا نخستین پژوهشگر و نویسندۀ یک مدل یادگیری به نام RoBERTa بود.
Flawless: اختراع مجدد دوبلۀ فیلم
در لندن، Flawless در حال تغییر شیوة دوبلۀ فیلمها به زبانهای دیگر است. نرمافزار TrueSync به کل بازی یک بازیگر نگاه میکند، سپس ویدیوی اصلی را تغییر میدهد تا با گفتوگوهای دوبله شده به هر زبانی مطابقت داشته باشد. این باعث میشود که بازی بازیگر دستنخورده باقی بماند و درعینحال نسخۀ دوبله شده طبیعی به نظر برسد.
اسکات مان، یکی از بنیانگذاران Flawless میگوید: «ما میتوانیم از محتوایی به زبان خارجی به شیوههایی لذت ببریم که قبلاً هرگز نمیتوانستیم.»
Flawless با استفاده از هوش مصنوعی برای تغییر بصری دیالوگهای فیلمبرداری شده، راههای جدیدی را برای دستیابی مخاطبان جهانی به فیلم، بدون از دست دادن کیفیت هنری آن باز میکند. کاربردهایی فراتر از دوبله کردن در چشمانداز آن قرار دارد مانند ایجاد دیالوگهای مختلف برای سانسور یا فهمپذیری بیشتر.
Runway: ابزارهای خلاقانۀ مجهز به هوش مصنوعی
Runway در نیویورک بیش از ۳۰ ابزار مجهز به هوش مصنوعی را برای ساخت و ویرایش فیلمها و تصاویر ارائه میدهد. هدف پلتفرم مبتنی بر وب آنها این است که استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته را برای انواع تولیدکنندگان محتوا آسان کند.
ابزارهای Runway میتوانند بر اساس توضیحات متن، ویدیو و عکس بسازند، چیزهایی را از فیلم حذف کنند، جلوههای اسلوموشن درست کنند و موارد دیگر. آنها میخواهند به سازندگان کمک کنند تا ایدههای خود را راحتتر به اجرا درآورند.
Runway با بیش از ۹۵ میلیون دلار بودجه، محدودیتهایی را کنار میزند که بر سر راه تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی قرار دارند.
Soundraw: آهنگسازی مبتنی بر هوش مصنوعی
Soundraw در حال تغییر تولید موسیقی با پلتفرم هوش مصنوعی خود است که به سازندگان اجازه میدهد موسیقی منحصربهفرد و بدون حق امتیاز برای پروژههای خود بسازند. کاربران میتوانند مواردی مانند سرعت، حالات و سازها را تنظیم کنند و این، کار را برای تولیدکنندگان محتوا آسان میکند.
Synthesia: محتوای ویدیویی تولید شده توسط هوش مصنوعی
Synthesia متن را به کلیپهای ویدیویی واقعگرایانه با بازیگران کامپیوتری تبدیل میکند. این ابزار برای ساخت محتوای آموزشی، فیلمهای آموزشی شرکتها و کمپینهای بازاریابی شخصی عالی است و روشی مقرونبهصرفه برای تولید محتوای ویدیویی در حجم زیاد ارائه میدهد.
Ateliere: راهکارهای یکپارچۀ هوش مصنوعی
Ateliere در حال توسعۀ پلتفرمهایی است که از هوش مصنوعی برای بهبود کل فرآیندهای رسانهای، از تولید محتوا گرفته تا توزیع و کسب درآمد از آن استفاده می کنند. این پلتفرمها با چالشهای پیچیدهای مانند پایداری و تجربیات محتوای شخصیشده مقابله میکند تا امور، کارآمدتر شده و امکان باز کردن فرصتهای خلاقانۀ جدید فراهم شود.
آیندۀ تولید محتوا چهطور خواهد بود؟
این شرکتها نشان میدهند که هوش مصنوعی تنها به خلاقیت انسان کمک نمیکند؛ بلکه در را به روی امکانات کاملاً جدید هم میگشاید. از خودکارسازی کارهای خستهکننده گرفته تا انیمیشنهای زیبا و از بین بردن موانع زبانی، هوش مصنوعی عصر جدیدی از تولید محتوا را آغاز میکند. صنعت رسانه، اکنون باید با پتانسیل عظیم و پیامدهای پیچیدۀ انقلاب هوش مصنوعی مولد، دستوپنجه نرم کند.
در حال حاضر، استارتآپهای نوآورانهای مانند LeyLine، Flawless، Runway، Soundraw، Synthesia و Ateliere نشان میدهند که چگونه هوش مصنوعی میتواند به جای این که جایگزین خلاقیت انسان شود، آن را تقویت کند.
مرز بین خلاقیت انسان و ماشین در حال مبهمتر شدن است و شرکتهایی که امروز این تغییر را رهبری میکنند، زمینه را برای چشمانداز رسانهای کاملاً دگرگونشدۀ فردا فراهم میکنند. نقش هوش مصنوعی تازه شروع شده است و تأثیر آن بر صنعت نوید میدهد که به اندازۀ محتوایی که میتواند به ایجاد آن کمک کند، پویا و قانعکننده خواهد بود.