Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمایی برای تولید محتوای شما

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

چکیده

آیا شما یک تولید‌کنندۀ محتوای تازه‌کار هستید؟ آغاز به تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ ممکن است ترسناک به نظر برسد. در این‌جا، ۵ مرحلۀ کلیدی را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند به شما برای شروع به عنوان یک تولید‌کنندۀ محتوا کمک کند...

Website Cover

آیا شما یک تولید‌کنندۀ محتوای تازه‌کار هستید؟ آغاز به تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ ممکن است ترسناک به نظر برسد.

اگر تازه‌کار هستید در مرحلۀ نخست احتمال دارد که بخواهید روی انتخاب کردن یک «جاویژه» (Niche یا نیچ) یا محتوای کلیدی تمرکز کنید یا ممکن است در ابتدای مسیر تولید محتوا، به آزمون و خطا مشغول باشید.

در این‌جا، ۵ مرحلۀ کلیدی را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند به شما برای شروع به عنوان یک تولید‌کنندۀ محتوا کمک کند.

قدم نخست: محتوای کلیدی یا «جاویژه» شما چیست؟

محتوای کلیدی یا «جاویژه» (Niche یا نیچ) یک موضوع یا بخش خاصی‌ست که می‌توانید محتوای خودتان را در چارچوب و دربارۀ آن بسازید. حول محور هر محتوای جالب توجه، احتمالاً چند تولیدکنندۀ محتوای دیگر نیز وجود دارند که مشغول پرداختن به آن موضوع هستند.

محتوای کلیدی یا جاویژه شامل این موارد می‌تواند باشد: غذا، مسافرت، مد و استایل، کتاب، زیبایی، فرزندپروری، حیوان خانگی، سرگرمی، بازی، دکوراسیون خانه، DIY (یا Do it yourself؛ یه معنای تعمیر، اصلاح یا ساختن چیزهایی بدون بهره‌گیری از تکنسین آن حوزه و انجام آن کارها به تنهایی.)، ترفیتینگ (یا Thrifting؛ به معنای صرفه‌جویی و جلوگیری از مصرف‌گرایی با استفادۀ دوباره از لباس و اشیایی که قبلاً متعلق به شخص دیگری بوده‌ است.)، هنر، مالیات و سلامت.

بعضی تولیدکنندگان محتوا شغل خود را به عنوان جاویژۀ تولید محتوایشان انتخاب می‌کنند. برای مثال ممکن است مشاوران املاک آگهی‌هایشان دربارۀ ملک‌های شهر را در صفحات خود قرار دهند. دیگر تولیدکنندگان محتوا ممکن است به سراغ علاقهمندی دیگری بروند که در حال بررسی و کشف آن هستند و کندوکاو و پیشرفت خود در آن موضوع را مستند کنند.

قدم دوم: بیانیۀ مأموریت (Mission Statement) شما چیست؟

این بیانیه،‌ شامل یکی دو خط توضیح دربارۀ هدف و ارزش‌های فردی، برندی و تجاری شماست. این کمک خواهد کرد تا مشخص کنید که برند و صفحه‌اتان دربارۀ چیست و این کار به شما در تبیین استراتژی درست برای تولید محتوا و برنامه‌ی‌ریزی کمک می‌کند.

اگر یک بیانیۀ مأموریت برای شما که یک تولیدکنندۀ‌ محتوای تازه‌کار هستید دلهره‌آور به نظر می‌رسد، می‌توانید روی هدفتان عمیق‌تر فکر کنید. تعریف هدف برند و صفحۀ شما در سکو یا شبکۀ اجتماعیتان به شما کمک خواهد کرد تا تعیین کنید بهتر است تمرکز و انرژی خود را روی چه چیزی بگذارید.

برخی از اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا فکر می‌کنند انتخاب کردن یک جاویژه و طرح یک بیانیۀ مأموریت ممکن است خلاقیتشان را محدود کند. با این حال ارائۀ بیانیۀ مأموریت یا تعریف هدف و جاویژه، زاویۀ دید شما را شفاف و روشن می‌کند. یک زاویۀ دید روشن به مخاطبان بالقوه‌اتان کمک می‌کند تا درک کنند که شما چه کسی هستید و می‌توانند چه انتظاری از شما داشته باشند.

اگر شما یک تولیدکنندۀ محتوای تازه‌کار‌ ‌و در مرحلۀ کاشت بذر کار خود هستید، بدانید که می‌توانید برند و صفحۀ اجتماعی خود را در همین حال که در این کار رشد می‌کنید، گسترش دهید.

 

قدم سوم: از میان اینستاگرام، تیک‌تاک یا یوتوب کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

اگر تولیدکنندۀ محتوای مشتاقی هستید‌ و مطمئن نیستید کدام سکو برایتان بهتر است، در سبک ارتباطی خود تأمل کنید. بعضی تولیدکنندگان محتوا با ویدیو گرفتن راحت‌تر هستند و بعضی دیگر در عکاسی به خود اطمینان دارند. شما می‌توانید سکو را بنابر نقاط قوت ارتباطی خود انتخاب و هماهنگ کنید. برای مثال، اگر دوست دارید با مردم صحبت کنید و ارتباط بگیرید اما به ویدیو یا عکس گرفتن علاقه‌ای ندارید، آغاز کردن یک پادکست برای شما مناسب است.

در این‌جا چند سکو و سبک‌های ارتباطی امروزی وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:

اگر به فیلمبرداری و تدوین ویدیوهای کوتاه علاقه دارید، اینستاگرام، تیک‌تاک یا بخش یوتوب شورتز (YouTube Shorts) را بررسی و کاوش کنید. اگر علاقه‌مند به عکس گرفتن و ویرایش آن هستید، اینستاگرام یا پینترست را در نظر بگیرید. اگر به نوشتن متن‌های طولانی علاقه دارید، ویلاگ‌نویسی یا مقاله‌نویسی در لینکدین ممکن است مسیر مناسبی یرای شما باشد. اگر دوست دارید بینش خود در مورد کار و صنعتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، بهتر است رشته‌توییت نوشتن در X (توئیتر سابق) را امتحان کنید. اگر می‌خواهید یک برنامۀ مرتبط با غذا و آشپزی بسازید، می‌توانید ساختن ویدیو در یوتوب را امتحان کنید. 

یک سکو که شاید هم‌اکنون ترند شده باشد، ممکن است مناسب سبک ارتباطی و علاقۀ شما نباشد. شما از تولید محتوا زمانی لذت خواهید برد که سکو، نقاط قوت ارتباطی شما را پشتیبانی کند.

قدم چهارم: تولید محتوا از کجا آغاز می‌شود؟

محتوای بصری شامل عکس‌ها، فیلم‌ها، تصاویر، طرح‌ها و واژگان نوشته شده و محتوای صوتی شامل صدا، ویدیو و موسیقی است که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود. تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی و سکوهایتان به زمان و تمرین احتیاج دارد.

اگر تولیدکنندۀ محتوای تازه‌کاری هستید که می‌خواهید آغاز به تولید محتوای ویدیویی کوتاه یا بلند و یا به اشتراک گذاشتن عکس کنید، در این‌جا چند راهکار وجود دارد که می‌توانید در آغاز انجام دهید:

آغاز به مستند کردن فرآیند کاری خود کنید – اگر تولیدکنندۀ محتوا در زمینۀ غذا هستید، می‌توانید از غذا درست کردن خود فیلم بگیرید. اگر در سبک DIY فعالیت می‌کنید، می‌توانید از خودتان عکس یا فیلم بگیرید که در حال تهیۀ قطعات دورانداخته‌شده و بازآرایی آن اقلام هستید. شروع کنید از لباس‌هایی که می‌پوشید، تمرینات ورزشی یا روتین روزمرۀ خود، در هفته یک یا دوبار فیلم یا عکس بگیرید. آغاز به فیلمبرداری 5 تا 10 ثانیه‌ای از علایق یا موقعیت‌های شغلیتان می‌تواند کمک کند تا به تولید محتوا عادت کنید. ابزارهای تدوین ویدیو را امتحان کنید. تعیین این‌که کدام ابزار تدوین ویدیو برای شما بهتر کار می‌کند، زمان می‌برد. برخی از تولیدکنندگان محتوا از CapCut، InShot، VideoLeap، Splice یا AdobeADBE Premier Rush برای تدوین ویدیوهایشان استفاده می‌کنند. ابزارهای ویرایش عکس مانند Adobe Lightroom، Picsart یا Snapseed را نیز امتحان کنید.

 

اگر می‌خواهید یک وبلاگ بسازید یا محتوای نوشتاری طولانی بنویسید، در این‌جا چند راه وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها آغاز کنید:

با ایده‌پردازی برای پست یک وبلاگ یا ایدۀ یک مقاله آغاز کنید. صرف نظر از جاویژه، می‌توانید به تشریح پست‌های معرفی خود یپردازید که نشان می‌دهد شما چه کسی هستید و چرا صفحه‌اتان را ایجاد کرده‌اید. سکوهای مختلف وبلاگ‌نویسی را بررسی کنید. بعضی از سکوهای رایج عبارتند از WordPress.com، WordPress.org، Squarespace و Wix. آغاز به نوشتن و انتشار محتوا به صورت آنلاین کنید. خود را با نوشتن و انتشار یک پست وبلاگ یا مقاله در ماه یا هفته به چالش بکشید. طی کردن چرخۀ ایده‌پردازی، از پیش‌نویس‌های اولیه تا پست‌های منتشر شده، به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که چقدر طول می‌کشد تا یک محتوای بلند تولید کنید.

 

اگر می‌خواهید یک پادکست بسازید، در این‌جا چند راه‌کار وجود دارد که می‌توانید برای آغاز انجام دهید:

به این فکر کنید که تمایل دارید پادکستتان در مورد چه چیزی باشد. تعریف بیانیۀ مأموریت و محتوای کلیدی برای این کار به شما کمک خواهد کرد. نرم‌افزارهای ضبط صدا مثل Squadcast، Riverside.fm و Zoom را یررسی کنید. هم‌چنین برای ویرایش صوت‌ها نرم‌افزارهای Audacity، GarageBand و  Descriptرا امتحان کنید. یک سکوی پادکست مثل Buzzsprout، Podbean و Acast انتخاب کنید تا پادکستتان را به Apple Podcast، Spotify، Google Podcast و غیره وارد کنید. هم‌چنین مدت زمانی را که تمایل دارید هر اپیزود طول بکشد نیز تعیین کنید.

 

قدم پنجم: تشخیص جامعۀ هدف؟

همان‌طور که عمیقاً روی محتوای کلیدی و هدف خود به عنوان یک تولیدکنندۀ محتوا یا اینفلوئنسر فکر می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که چه کسانی را قرار است مخاطب قرار دهید. مخاطبان هدف شما بر اساس جامعه، سطح زندگی، محل زندگی، علایق و دیگر شاخصه‌های جامعه‌شناسی تعریف می‌شوند.

 

در این‌جا تعدادی مثال از تعریف مخاطب هدف آمده است:

شخصی که اهل ‌غذای سالم و موضوعات سلامت باشد می‌تواند افرادی را که می‌خواهند آغاز به خوردن غذای سالم‌تر کنند، مورد هدف قرار دهد. یک تولیدکنندۀ محتوا در زمینۀ استایل و مد، می‌تواند بر روی نسل هزاره یا نسل Z تمرکز کند. (نسل هزاره یا نسل Y متولدین سال‌های ۱۹۸۰ تا اواسط ۱۹۹۰ و نسل Z، متولدین اواسط ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ هستند.) یک یوتوبر تناسب اندام، می‌تواند محتوایش را برای افرادی که می‌خواهند در منزل تمرینات کوتاه و سریع انجام دهند، بسازد. یک ‌اینفلوئنسر مادر، ممکن است هدفش ارتباط با نومادران یا والدین باشد. 

 

اگر یک تولیدکنندۀ محتوای تازه‌کار هستید، ممکن است ورود به صنف تولیدکنندگان محتوا ترسناک باشد. به یاد داشته باشید که زمان می‌برد تا تشخیص دهید می‌خواهید دربارۀ چه چیزی محتوا خلق کنید و چه سکو‌هایی برای سبک ارتباطی و برند شما مناسب هستند. به خودتان زمان و فضا بدهید تا انواع مختلف محتوا، ابزارها و سکوها را امتحان کنید.

 

مقاله‌ای از Emma Cortes Ellendt

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید