Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از نگاه گاردین - از شمارۀ ۵۰ تا ۴۱

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

چکیده

به دنبال خلق جهان خیال‌انگیز خود هستید، تجربۀ ریاست یک باند خلافکار مافیایی برایتان جذاب است و یا می‌خواهید در اعماق فضا و شاید پسارستاخیز غوطه‌ور شوید؟ پس فهرست ۵۰تایی ما از بهترین بازی‌های قرن ۲۱ام حتماً به کارتان می‌آید....
Website Cover

به دنبال خلق جهان خیال‌انگیز خود هستید، تجربۀ ریاست یک باند خلافکار مافیایی برایتان جذاب است و یا می‌خواهید در اعماق فضا و شاید پسارستاخیز غوطه‌ور شوید؟ پس فهرست ۵۰تایی ما از بهترین بازی‌های قرن ۲۱ام حتماً به کارتان می‌آید.

۵۰

SingStar (2004)

اتاق‌های کارائوکه احتمالاً اکنون معمول‌تر از گذشته هستند اما در سال ‎۲۰۰۴، خواندن آهنگ‌ها در پلی‌استیشن تنها راهی بود که بیشتر ما می‌توانستیم حسی نزدیک به آن را تجربه کنیم. دیسک‌های پارتی‌کلاسیک SingStar که مجموعه‌ای از موسیقی مهمانی‌ها را دربرداشتند، بیش از یک دهه در سراسر اروپا، در گردهمایی میلیون‌ها دانشجو و یا جشن‌های مختلف به موسیقی متن جذاب آن‌‎ها تبدیل شده بودند و همانند بازی Just Dance، خوشحالی مسری موسیقی پاپ را به نحوی منتقل می‌کردند که هر کسی مایل بود در این بازی شرکت کند.

۴۹

Katamari Damacy (2004)

یک شاهکار ابزورد شاد که در آن با تراشیدن مدادها و کندن پوست سیب شروع می‌کنید و در نهایت ساختمان‌ها، درختان و بیشتر مجودات این سیاره را در توپ بزرگ خود می‌بلعید؛ بدون هیچ دلیل خاصی.

از موسیقی متن گیرا گرفته تا «طرح داستان» دیوانه‌وار آن، این بازی، یک اثر سرگرم‌کننده است که عصارۀ شادی را مستقیماً به شما تزریق می‌کند.

۴۸

Journey (2012)

Journey، یک تجربۀ کوتاه اما پرمعنی و تأثیرگذار است که هنر موسیقی، یک پالت رنگی مهیج و یک گیم‌پلی ساده را با یکدیگر ترکیب کرده و ترکیب این عناصر، به شیوۀ‌ منحصربه‌فردی که تنها در جهان بازی میسر می‌شود، اثری عمیق و احساسی‌ ایجاد می‌کند. اغلب برای اشاره به نمونه‌ای هنرمندانه از جهان بازی‌های ویدیویی به Journey اشاره می‌شود؛ به‌ویژه اخیراً که در یک نمایشگاه به طور متتمایزی به نمایش گذاشته شد و توسط منتقدانی در موزۀ ویکتوریا و آلبرت، مورد ستایش قرار گرفت.

۴۷

Dead Space (2008)

تلاقی جهان رزیدنت ایول با فضایی‌ها به نظر یک ایدۀ فوق‌العاده جالب است که باورکردنی نیست چطور تا سال ۲۰۰۸ به فکر کسی نرسیده بود. در دد اسپیس، پس از این‌که تماس رادیویی با کشتی قطع می‌شود، بازیکن خود را در نقش یک مهندس فرومایه به نام آیزاک کلارک می‌یابد که متوجه می‌شود، وظیفۀ تحقیق دربارۀ کشتی «سیاره‌شکن» ایشیمورا را بر عهده دارد. البته این کشتی ویران شده و توسط موجوداتی فضایی به نام «نکرومورف‌ها» به تسخیر درآمده است. این موجودات پس از مرگ هر انسان، از جسد‌ او به صورت وحشتناکی تغدیه می‌کنند. این بازی، یک تفریح مخوف، خونین و هیجان‌انگیز است که در ژانر ترسناک و بقا به‌شمار می‌رود.

۴۶

Limbo (2010)

شخصیت اصلی در اینجا، یک پسر جوان است که به‌سختی از مرگ فرار می‌کند، و یا شاید هم از پیش مرده است. Limbo از بازی‌هایی‌ست که جنبش بازی‌های مستقل دهۀ ۲۰۱۰ را به راه انداخت. سبک تک‌رنگ و مدت زمان نسبتاً کوتاه بازی لیمبو، شاید موجب شد تا تلاش فوق‌العاده و دقت ظریفی که برای ساخت آن به کار گرفته شده بود کم‌تر به چشم بیاید. این تلاش و دقت در هر جنبه‌ای از بازی، از حرکات یک عنکبوت عظیم در تاریکی تا فیزیک دقیقی که پشت پازل‌های آن قرار دارد، قابل تشخیص است.

۴۵

Papers, Please (2013)

شما یک افسر مرزی در یک کشور جنگ‌زده هستید که مردم به طور مدام سعی در قاچاق مواد مخدر، اسلحه، شناسنامه‌های تقلبی و غیره دارند. حالا داستان مادر و فرزندی که از یک گذرنامۀ تقلبی برای ملاقات مجدد با بقیۀ خانواده‌اشان استفاده می‌کنند به نظرتان چطور است؟ یا یک پناهندۀ بی‌مدرک که ممکن است او را با ظن به تروریست بودن رد کنید درحالی که شاید واقعاً یک شهروند ناامید و بی‌پناه بوده است؟ «مدارک لطفاً» یک نمونۀ قدرتمند است از این‌که چگونه امکان دارد ناخواسته در سیستم‌های غیرانسانی دخیل شویم و هم‌چنین روش‌هایی را به ما نشان می‌دهد که بازی‌ها از آن طریق می‌توانند ما را به بررسی چالش‌های اخلاقی پیچیده دعوت کنند.

۴۴

Forza Horizon (2012)

بازی Forza Horizon، با ترکیب ساختار جهان باز با انرژی معادل یک جشنوارۀ موسیقی، بازی‌های مسابقه‌ای سبک آرکید را دوباره جذاب کرد. این بازی، امکان انتخاب از میان گروه‌های عظیم و متنوعی از اتومبیل‌ها را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و یک قسمت چندنفره بر پایۀ هوش مصنوعی خلاقی دارد که طراحی شده تا اجازه دهد بازیکن، تماماً از تجربۀ ماشین‌سواری خود لذت ببرد؛ بدون این‌که مهم باشد در حال به سرانجام رساندن کدام مأموریت است و یا اصلاً به کدام مقصد رانندگی می‌کند. پیدا کردن انبارهای کهنه و نشانه‌های قابل انهدام، پاداش‌های کوچک این اکتشافات آزادانه هستند و درعین‌حال مجموعه‌ای از چالش‌های رانندگی، سطح کافی از دشواری و جذابیت را در گیم‌پلی بازی فراهم می‌کند. Forza Horizon یک بازی مسابقه‌ای در دسترس و چندجانبه است.

۴۳

Rocket League (2015)

«فوتبال، اما با ماشین‌های کنترل از راه دور» می‌تواند یک توضیح اجمالی برای بازی راکت لیگ باشد اما چه کسی انتظار داشت این بازی، به یکی از چالش‌برانگیزترین و پرطرفدارترین بازی‌های چندنفره تبدیل شود که طی دهه‌های اخیر منتشر شده است؟ راکت لیگ ظریف و فراتر از مرز میان نسل‌هاست و احتمالاً در ۲۰ سال آینده هنوز هم در اتاق‌های نشیمن و در تورنمنت‌ها، بازی خواهد شد.

۴۲

Burnout 3: Takedown (2004)

کریتریون (Criterion)، توسعه‌دهندۀ مستقر در گیلدفورد، سری بازی‌هایBurnout  خود را که در سبک بازی‌های رانندگی آرکید  محسوب می‌شوند، بر اساس دو اصل پایه ساخته است: سرعت و سبک. مسابقات بازی که در خیابان‌های پرترافیک شهر برگزار می‌شد، به بازیکنان به ازای مانورهای مخاطره‌آمیز پاداش می‌داد و با در اختیار قرار دادن زمان بیشتری به بازیکنان، باعث می‌شد تا با تیراندازی از رقبای خود پیشی بگیرند. عنوان سوم در این سری، دستور پخت این بازی را به نقطۀ کمال خود رساند و ویژگی «takedown» را هم به بازی اضافه کرد که این گزینه، بازیکنان را تشویق می‌کرد تا رقبای خود را از مدار خارج کنند. اسلوموشن‌های دقیق بازی، هر ضربۀ ماشین به ماشین دیگر را به یک تابلوی نقاشی هنرمندانه تبدیل می‌کرد.

۴۱

Overwatch (2016)

پس از سال‌ها که بازی‌های تیراندازی نظامی شلوغ و مملو از افراد بی‌هویت چشم و ذهن بازیکنان را خسته کردند، Overwatch در سال ۲۰۱۶ مانند یک ربات غول‌پیکر با نارنجک‌‌انداز‌های صورتی و آتشین وارد صحنۀ بازی‌های آنلاین شد. این بازی، در مورد قهرمان‌هایی با شخصیت‌های عجیب و غریب است که در درگیری‌های فشردۀ تیمی به جبهۀ مقاومت می‌پیوندند. هیچ مکانیسم ارتقای سطحی‌ای وجود ندارد و هیچ سلاح قفل شده‌ای برای باز کردن نیست؛ همه‌‎چیز دربارۀ ترکیب کردن قابلیت‌های مختلف به روش‌های مؤثر است. از بلستر گرماگیر Mei گرفته تا کارکنان شفابخش Mercy، شما باید با این قبیل امکانات دست‌وپنجه نرم کنید. Overwatch که به خاطر زیبایی رنگارنگ و بی‌نظیرش محبوبیت دارد، پاسخ نسل Z به Counter-Strike است.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای دیدن

قسمت ۵۳: سنت نقدنویسی در ایران (همراه با نوید پورمحمدرضا)

قسمت ۳: همۀ مردان رئیس‌جمهور (همراه با فرید متین)

قسمت ۵۲: دربارۀ منتقدهنرمند (همراه با نوید پورمحمدرضا)

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

قسمت ۵۱: منتقد کیست؟ (همراه با نوید پورمحمدرضا)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی برای دیدن