Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به بهانۀ انتشار تریلر The Dark Ages

رستاخیز Doom

چکیده

آخرین اخبار حاکی از آن بود که بازی بعدی سری Doom با عنوان Doom: The Dark Ages نام‌گذاری می‌شود که چنین شد و قرار بود در ماه ژوئن و در نمایشگاه Xbox Games رونمایی شود...
Website Cover

آخرین اخبار حاکی از آن بود که بازی بعدی سری Doom با عنوان Doom: The Dark Ages نام‌گذاری می‌شود که چنین شد و قرار بود در ماه ژوئن و در نمایشگاه Xbox Games رونمایی شود.

منبع این گزارش،‍ وب‌سایت Insider Gaming است که ادعا می‌کند روند ساخت بازی جدید Doom چهار سال است که به طول انجامیده و در جهانی الهام گرفته از قرون وسطی روایت می‌شود.

شایعات مبنی بر ادامۀ بازی Doom Eternal چند وقتی‌ست که نقل محافل گیمرهاست. اوایل این ماه، مشخص شد که بتزدا  (Bethesda) (ناشر و سازندۀ بازی‌های رایانه‌ای)، کد تقلب کلاسیک Doom را که «IDKFA» بود، به یک نشان تجاری تبدیل کرده است و این حدس و گمان را به وجود آورد که ممکن است این موضوع با ساخت یک بازی جدید در این سری مرتبط باشد.

این گمانه‌زنی، در پی افشای برنامۀ زمانی داخلی انتشارات مایکروسافت در سال گذشته به وجود آمد که در این فهرست، بازی‌ای با عنوان Doom: Year Zero نیز حضور داشت. تام هندرسون (Tom Henderson) از Insider Gaming ادعا می‌کند که این عنوان، درواقع جایگزینی نمادین برای بازی جدید Doom بوده است.

در حالی که شواهد ارائه شده در این گزارش مبهم است (هندرسون می‌گوید که او «جزئیات اولیۀ» بازی جدید Doom را شنیده است)، هم‌چنان ایدۀ ادامۀ بازی Doom Eternal با فضای قرون وسطایی، دور از ذهن نیست. هوگو مارتین (Hugo Martin)، کارگردان بازی Doom Eternal قبلاً پیشنهاد کرده بود که بازی‌های آیندۀ Doom می‌توانند از محیطی قرون وسطایی بهره بگیرند. در مصاحبه‌ای با Polygon در سال ۲۰۲۱، مارتین بیان کرد: «آیا می‌توانیم داستانی دربارۀ زمانی که [Doom Slayer] (شخصیت اصلی بازی) برای نخستین بار با نگهبانان به آن مکان آمد تعریف کنیم؟ تقریباً مانند یک محیط قرون وسطایی یا فانتزی.»

در همان مصاحبه، مارتین هم‌چنین توضیح داد که دو بستۀ الحاقی پارت ۱ و ۲ی بازی The Ancient Gods، نشان‌دهندۀ مسیرهای ممکن برای آیندۀ این سری است: «فکر می‌کنم در حین بازی کردن DLC (محتوای اضافه‌ای که پس از عرضۀ بازی توسط شرکت سازندۀ آن ارائه می‌شود که آن را باید از اینترنت دریافت کرد و بسته به نوع بازی می‌تواند مرحله، سلاح، لباس و یا چیزهایی از این قبیل را به بازی شما اضافه کند)، نکات زیادی در مورد کارهایی که می‌توانیم در پیشبرد داستان انجام دهیم، خواهید دید؛ شاید حتی داستانی که در فضای آینده باشد. یادآوری می‌کنم، قهرمان ما به نوعی جاودانه است – او به معنای واقعی کلمه نامیراست؛ بنابراین داستان‌های مختلفی می‌توانیم تعریف کنیم.»

مطمئناً Doom Eternal، به علاوۀ بخش‌های الحاقی، سهمی معقول از تصاویر گوتیک قرون وسطایی داشت؛ بنابراین بنا شدن یک بازی‌ بر پایۀ‌ این سبک فضاسازی، بی‌معنی نیست. هم‌چنین، با توجه به فاصلۀ چهارساله بین Doom 2016 و Doom Eternal، زمان برای معرفی بازی جدیدی از id Software (شرکت توسعه‌دهندۀ بازی‌های ویدیویی) منطقی به نظر می‌رسید.

البته باید دقت داشت که Doom جدید تنها FPS (First-person Shooter یا تیراندازی اول شخص) کلاسیکی نیست که id Software ممکن است روی آن کار کرده باشد. هنگامی که MachineGames در اوایل امسال ایندیانا جونز و دایرۀ بزرگ را معرفی کرد، تریلر گیم‌پلی، شامل تصاویری از یک تختۀ سفید بود که روی آن لوگوی Quake کشیده شده بود و به نظر می‌رسید که اشاره‌ای به Quake 6 داشته باشد.

گزارش‌های مربوط به آن زمان، این موضوع را با پروژۀ دوم MachineGames مرتبط می‌دانستند اما از آن‌جایی که هر دو استودیو زیر پرچم Bethesda فعالیت می‌کنند، این احتمال وجود داشت که درواقع اشاره به یک بازی، تحت مدیریت id Software داشته باشند.

از طرف دیگر، از آن‌جایی که id Software در حال ساخت Doom با فضای قرون وسطایی بوده، استودیو ممکن است تصمیم گرفته باشد که به جای این‌که منابع تولید را برای ساخت دو بازی تیراندازی جداگانه تقسیم کند، از ایده‌ها و ویژگی‌های ظاهری Quake در بازی FPS شناخته‌‌شده‌تر و در نتیجه سودآورترش بهره بگیرد. نه این‌که Quake عنوان مطرحی نباشد، ریمسترهای نسخه‌های ۱ و ۲ی Quake هر دو بسیار مورد استقبال قرار گرفتند اما بازی رایگان Quake Champions نتوانست محبوبیت زیادی کسب کند و قرار دادن منابعی در سطح Doom Eternal در یک بازی جدید Quake می‌تواند قمار بسیار بزرگی در صنعت ریسک‌گریز امروزی تلقی شود.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای دیدن

قسمت ۵۳: سنت نقدنویسی در ایران (همراه با نوید پورمحمدرضا)

قسمت ۳: همۀ مردان رئیس‌جمهور (همراه با فرید متین)

قسمت ۵۲: دربارۀ منتقدهنرمند (همراه با نوید پورمحمدرضا)

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

قسمت ۵۱: منتقد کیست؟ (همراه با نوید پورمحمدرضا)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی برای دیدن