Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیش‌بینی خبرگزاری‌های مختلف از برندگان آکادمی ۹۶ام

اسکار ۲۰۲۴

چکیده

با این‌که جوایز و افتخارات، برای فیلم‌بازان حرفه‌ای و سینماگران هیچگاه معیار خوب یا بد بودن فیلمی نبوده اما با وارد شدن به فصل جوایز سینمایی، همۀ چشم‌ها به این جشنواره‌ها دوخته شده است. مراسم اسکار با تمام حواشی و انتقاداتی که در این سال‌های اخیر بر آن وارد بوده، بااین‌حال هنوز یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین رویداد‌های سینمایی دنیا به شمار می‌رود...

Website Cover

با این‌که جوایز و افتخارات، برای فیلم‌بازان حرفه‌ای و سینماگران هیچگاه معیار خوب یا بد بودن فیلمی نبوده اما با وارد شدن به فصل جوایز سینمایی، همۀ چشم‌ها به این جشنواره‌ها دوخته شده است. مراسم اسکار با تمام حواشی و انتقاداتی که در این سال‌های اخیر بر آن وارد بوده، بااین‌حال هنوز یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین رویداد‌های سینمایی دنیا به شمار می‌رود. جوایز آکادمی که عموماً با نام جوایز اسکار شناخته می‌شود از سال ۱۹۲۹ تا به امروز به دست سینماگران مهمی رسیده و حالا به فاصلۀ یک روز تا ۹۶امین دورۀ این جوایز، نگاهی می‌اندازیم به پیش‌بینی‌های خبرگزاری‌های مختلف تا ببینیم از دید رسانه‌ها امسال چه کسی بیشتر از همه مدعی گرفتن تندیس طلایی اسکار است.

خبرگزاری گاردین (Gaurdian) در مقاله‌ای پیش‌بینی خود از این مراسم را به دو بخش تقسیم کرده؛ نامزدهایی که برنده می‌شوند و نامزدهایی که باید برنده شوند. به عنوان مثال این مقاله جایزۀ بهترین فیلم را برای فیلم اپنهایمر (Oppenheimer) به کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) می‌داند اما معتقد است که این جایزه باید به فیلم بیچارگان (Poor Things) به کارگردانی یورگس لانتیموس (Yorgos Lanthimos) برسد.

در بخش بهترین کارگردان پیش‌بینی کرده که کریستوفر نولان این جایزه را از آن خود کند اما معتقد است که این جایزه باید به جاناتان گلیزر (Jonathan Glazer) برای فیلم منطقۀ دلخواه (The Zone of Interest) تعلق بگیرد.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد جایزه به کیلین مورفی (Cillian Murphy) برای فیلم اپنهایمر خواهد رسید در صورتی که حق را از آن پل جیاماتی (Paul Giamatti) برای فیلم جاماندگان (The Holdovers) می‌داند. هم‌چنین اظهار داشته واکین فینکس (Joaquin Phoenix) در فیلم ناپلئون (Napoleon) نیز می‌تواند رقیب جدی‌ای برای آن دو نامزد باشد.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، این خبرگزاری معتقد است که جایزه به اما استون (Emma Stone) برای فیلم بیچارگان می‌رسد و اظهار کرده که این جایزه به درستی برای اوست. برای بهترین بازیگر مکمل مرد، گاردین نوشته که شانس اصلی با رابرت داونی جونیور (.Robert Downey Jr) برای فیلم اپنهایمر بوده در حالی که رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) در فیلم باربی (Barbie) مؤثرتر ظاهر شده است.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز نوشته است که این جایزه به درستی به دیواین جوی رندالف (Da’Vine Joy Randolph) برای فیلم جاماندگان داده خواهد شد.

در بخش بهترین فیلمنامۀ اقتباسی، جایزه به فیلم منطقۀ دلخواه خواهد رسید و در بخش بهترین فیلمنامۀ غیراقتباسی فیلم آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall) جایزه را از آن خود خواهد کرد درحالی‌که این جایزه را متعلق به فیلم زندگی‌های گذشته (Past Lives) می‌داند. پیش‌بینی این مقاله برای جایزۀ بهترین فیلم بین‌المللی نیز فیلم منطقۀ دلخواه است.

نیویورک تایمز (New York Times) نیز مانند گاردین، جایزۀ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به ترتیب برای فیلم اپنهایمر و کریستوفر نولان کنار گذاشته است. هم‌چنین کیلین مورفی را شایستۀ جایزۀ بهترین بازیگر نقش اول مرد می‌داند اما در بخش بهترین بازیگر زن، لیلی گلادستون (Lily Gladstone) در فیلم قاتلان ماه کامل (Killers of the Flower Moon) را مستحق گرفتن این جایزه دانسته است.

در ادامه اظهار داشته جایزۀ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای رابرت داونی جونیور برای فیلم اَپنهایمر خواهد بود و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به دیواین جوی رندالف برای فیلم جاماندگان خواهد رسید. این وبسایت، جایزۀ بهترین فیلمنامۀ غیراقتباسی را برای فیلم آناتومی یک سقوط و جایزۀ بهترین فیلمنامۀ اقتباسی را نیز برای فیلم داستان آمریکایی (American fiction) در نظر گرفته است. بهترین فیلم بین‌المللی را هم بدون هیچ شک و ابهامی برای فیلم منطقۀ دلخواه محصول کشور انگلستان دانسته است.

به نقل از نیویورکر (New Yorker) جایزۀ بهترین فیلم سال برای اپنهایمر است اما این جایزه باید به فیلم منطقۀ دلخواه برسد. این خبرگزاری در بخش بهترین کارگردانی نیز به همین شکل فکر می‌کند؛ یعنی جایزۀ بهترین کارگردانی را از آن کریستوفر نولان می‌داند اما معتقد است کارگردان فیلم منطقۀ دلخواه یعنی جاناتان گلیزر برای این عنوان شایسته‌تر است. این وبسایت اظهار داشته در بخش بهترین بازیگر مرد این جایزه به درستی باید به کیلین مورفی برسد و در بخش بهترین بازیگر زن پیش‌بینی می‌کند که اما استون برای فیلم بیچارگان برنده می‌شود اما این جایزه را حق زاندارا هوله (Sandra Hüller) برای فیلم آناتومی یک سقوط می‌داند.

در بخش بهترین بازیگر مکمل زن، نیویورکر بر این عقیده است که این جایزه به دیواین جوی رندالف برای فیلم جاماندگان می‌رسد در حالی که دانیل بروکس (Danielle Brooks) برای فیلم به رنگ ارغوان (The Color Purple) را گزینۀ مناسب‌تری در نظر می‌گیرد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نیز رابرت داونی جونیور برای فیلم اپنهایمر جایزه را تصاحب خواهد کرد اما نیویورکر این جایزه را متعلق به مارک رافالو (Mark Ruffalo) برای فیلم بیچارگان می‌داند. هم‌چنین عقیده دارد بهترین فیلمنامۀ غیراقتباسی بدون شک برای فیلم آناتومی یک سقوط خواهد بود. دربارۀ جایزه بهترین فیلمنامۀ اقتباسی چنین نوشته که به فیلم داستان آمریکایی خواهد رسید درحالی‌که منطقۀ دلخواه برای تصاحب این عنوان لایق‌تر است. مانند بقیۀ رسانه‌ها، نیویورکر گمان می‌برد که جایزۀ بهترین فیلم بین‌المللی باید به فیلم منطقۀ دلخواه برسد.

در مقالۀ وبسایت ولچر (Vulture) جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم اپنهایمر پیش‌بینی شده است. این مقاله هم‌چنین جایزۀ بهترین بازیگر زن را برای لیلی گلادستون در فیلم قاتلان ماه کامل و بهترین نقش مکمل زن را برای دیواین جوی رندالف برای فیلم جاماندگان در نظر گرفته است. طبق این پیش‌بینی فیلم منطقۀ دلخواه جایزۀ بهترین فیلم بین‌المللی، داستان آمریکایی، بهترین فیلمنامۀ اقتباسی و آناتومی یک سقوط بهترین فیلمنامۀ غیراقتباسی را دریافت خواهند کرد.

راجر ایبرت نیز مانند ولچر و دیگر رسانه‌ها، بیشتر جوایز اصلی را برای فیلم اپنهایمر کنار گذاشته است؛ از جمله جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد. هم‌چنین برای جایزۀ بهترین نقش اول زن لیلی گلادستون در فیلم قاتلان ماه کامل شایسته دانسته و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دیواین جوی رندالف برای فیلم جاماندگان در نظر گرفته است.

در بخش انیمیشن، بنا بر پیش‌بینی رسانه‌ها دو انیمیشن پسرک و مرغ ماهی‌خوار (The Boy and the Heron) و مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-man: Across the Spider-Verse) بیشترین شانس را برای کسب تندیس طلایی آکادمی دارا هستند.

با توجه به پیش‌بینی‌های گوناگون به نظر می‌رسد که این فصل از جوایز برای کریستوفر نولان و فیلمش فصل پرباری خواهد بود. نولان پس از ساخت ۱۱ فیلم و دست نیافتن به تندیس طلایی آکادمی اسکار، به احتمال زیاد امسال با فیلم ۱۲ام خود یعنی اپنهایمر قرار است که در شب ۱۰ام مارس ۲۰۲۴ طی یک آتش‌بازی مفصل، تمام جوایز اصلی را از آن خود کند.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید