Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از چه داریم حرف می‌زنیم؟

ایجاد فرهنگ هوش مصنوعی در سازمان‌ها

چکیده

اگر بنشینید و به چند روز گذشته فکر کنید، احتمالاً ارجاعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا خواهید کرد دربارۀ این‌که چگونه هوش مصنوعی شیوۀ زندگی ما را، به‌ویژه در حوزه‌های سلامت، اقتصاد، سرگرمی و یا سفرکردن تغییر خواهد داد...

The pro and cons of Artificial intelligence

­هیاهوی حول هوش مصنوعی می‌تواند بسیار واقعی باشد؛ اما اگر بخواهیم منصف باشیم، این باید در مورد هر تکنولوژی‌ای که قابلیت تغییر دنیا را دارد صدق کند. اگر بنشینید و به چند روز گذشته فکر کنید، احتمالاً ارجاعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا خواهید کرد دربارۀ این‌که چگونه هوش مصنوعی شیوۀ زندگی ما را، به‌ویژه در حوزه‌های سلامت، اقتصاد، سرگرمی و یا سفرکردن تغییر خواهد داد. هر کسی که به اخبار تکنولوژی دسترسی دارد یا به هر شکلی با تحول دیجیتال ارتباط داشته باشد دیگر باید از ماشین‌های هوشمند مطلع باشد. برخی ممکن است ناخواسته تصور کنند که این فقط جایگزین باکلاسی برای کلمۀ رباتیک است یا این‌که قرار است روزی شغل آن‌ها را از بین ببرد، اما این موضوع ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد که باید درباره‌اشان صحبت شود. مثبت‌اندیشان حوزۀ هوش مصنوعی معتقدند این تازه شروع یک انقلاب است که توانایی تغییر همه‌چیزِ دنیایی که می‌شناسیم را دارد.

این موضوع باعث شده تا چندین سازمان، برای افزایش ارزش کسب‌وکارشان، استراتژی هوش مصنوعی را در تولید راهکارهایشان اتخاذ کنند. گمانه‌زنی‌های زیادی دربارۀ چگونگی تبدیل‌شدن به سازمانی مبتنی بر هوش مصنوعی به وجود آمده و اغلب آن‌ها به‌دلیل وجود ابعاد چندگانه برای درک هوش مصنوعی، به همگرایی نمی‌رسند. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار مهم است که بدانید برای پذیرش هوش مصنوعی و ورود آن به فرهنگ سازمان باید چه مسیری را طی کنید و در عین حال خطرات را به حداقل برسانید و با دقت قدم بردارید.

نکته‌ای که در مورد این فرهنگ وجود دارد این است که نیاز به پرورش و توجه مدام دارد؛ در یک دورۀ زمانی تکامل می‌یابد و نیازمند تلاش مداوم است. چگونه فردی در یک سازمان شروع به ساختن فرهنگ درست بین تیم‌های مختلف می‌کند؟ با درنظرگرفتن هزینۀ بالای آن، سخت‌فهم‌بودن و حتی دشواربودن اجرای صحیحش، چگونه ادامه می‌دهد؟ عاقلانه است که چارچوبی برای استراتژی هوش مصنوعی ایجاد کنیم تا با چشم‌انداز سازمان همسو باشد و منافع ملموسی را فراهم کند. یک فرهنگ نوآوری با استفاده از هوش مصنوعی…

 

دابل‌کلیک روی مسیر هوش مصنوعی

بزرگترین چالش یک سازمان این است که سر دربیاورد دقیقاً از کجا شروع کند. موارد مهم استفادۀ تجاری را که باید با استفاده از هوش مصنوعی حل شوند شناسایی کنید.

۱. انتظارات درستی داشته باشید و اهدافی واقع‌گرایانه تعیین کنید.

صرف‌نظر از تلقی یک سازمان در مورد آگاهی‌اش از آخرین اخبار حوزۀ هوش مصنوعی، بسیار مهم است که همچنان فکرهای خود را روی هم بگذارند و نظر خود را دربارۀ آنچه هوش مصنوعی واقعاً هست و این‌که چگونه می‌تواند با کسب‌وکارشان ارتباط داشته باشد شکل دهند. دستیابی به یک درک اولیه از هوش مصنوعی و شیوۀ کارکردش، به زمان و تلاش نیاز دارد. بسیار مهم است که تیم‌های چندتخصصه بنشینند و در مورد اهمیت هوش مصنوعی برای کارشان، همسو و هم‌نظر شوند. این به این معنی نیست که مهارت‌های ریاضیاتی‌شان را تقویت کنند و شروع به حل معادله‌های پیچیده کنند، بلکه به این معناست که بدانند هوش مصنوعی چقدر می‌تواند قدرتمند باشد و چگونه می‌تواند به کار گرفته شود. آیا سازمان می‌تواند قبل از هر سرما‌یه‌گذاری بزرگی، از این راه به سودی واقعی دست پیدا کند؟ این مسئله چه نوع مشکلاتی را حل می‌کند؟

این موضوع ممکن است به مطالعه و بحث‌های گسترده و جمع‌آوری اطلاعات از کنفرانس‌ها نیاز داشته باشد. الهام‌گرفتن از کارهایی که قبلاً در این زمینه توسط دیگرانی که این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند انجام شده نیز، همواره کمک می‌کند. معمولاً سخت است که مردم را تشویق کنیم که از حاشیۀ امن خود خارج شوند و ایده‌هایی در مورد این‌که چگونه می‌تواند برای کسب‌وکارشان مفید باشد جمع‌آ‌‌وری کنند. اما این مرحله برای القای فرهنگ صحیح در تیم‌ها بسیار مهم است؛ فرهنگی با آزادی کافی که علاقه‌مند به نوآوری و جو مثبت دربارۀ تکنولوژی‌های نوظهور است و همواره به دوری از افراد بدبینی که معتقدند: «این نیز مانند بقیه، با گذر زمان محو می‌شود؛ پس چرا برای یاد گرفتنش به خودمان زحمت بدهیم.» کمک می‌کند. هوش مصنوعی یک ابزار یا کتابخانه یا تکنولوژی نیست، بلکه یک تغییر نگرش است؛ راهی برای حل‌کردن کارآمد مشکلات پیچیده، جوری که قبلاً هرگز نمی‌شد. آمده است که بماند، پس شما هم سوار شوید.

۲. ناشناخته‌ها را کشف کنید.

آستین‌هایتان را بالا بزنید. باید برخی از موارد استفادۀ پرطرفدار از هوش مصنوعی را گزینش کرد تا درکی از شیوۀ کار کردن آن به دست آورد. دانستن نحوۀ به‌کارگیری راه‌حل‌های هوش مصنوعی در محصولات ضروری است. چه می‌شود اگر دادۀ اصلی در محصول، با دادۀ مورد استفاده هنگام آزمون و خطا، تفاوت فاحش داشته باشد؟ تجربه کنید. آنالیز کنید. بحث کنید. تکرار کنید.

۳. فقط انجامش دهید – موارد استفادۀ چندگانه را توسعه دهید.

این مرحله‌ای است که در آن تیم‌ها بایستی بلندپروازی کنند و برای یافتن راه‌حل‌های آسان برای حل برخی مشکلات واقعی مرتبط با کسب‌وکار سازمان، تلاش کنند. همچنین این مرحله‌ای است که در آن تیم‌ها واقعاً باید با هم کار کنند تا نشان دهند در زمینۀ هوش مصنوعی چه کاری می‌توانند انجام دهند و این مسئله چگونه به کسب‌وکار کمک می‌کند. این مرحله مهم‌ترین مرحله است چرا که به تصمیم‌گیرندگان، به خاطر مهارت‌های پرورش‌یافته توسط تیم‌ها، اعتمادبه‌نفس می‌دهد. تصمیم بگیرید که هوش مصنوعی دقیقاً چگونه به سازمان مرتبط است. این مرحله باید شفافیت لازم را برای تعیین مقدار سرمایه‌گذاری مورد نیاز در پروسه به شما بدهد. برای خودتان روشن کنید که کدام راه منطقی است: این که تحقیقات هوش مصنوعی را از پایه انجام دهید، یا از هوش مصنوعی کاربردی که برای استفاده در دسترس است، بهره بگیرید یا ترکیبی از هر دو.

۴. بالغ باشید و بداهه‌پردازی کنید.

راه‌حل‌های بر پایۀ هوش مصنوعی به توجه و نظارت مداوم نیاز دارند. همواره دنبال یک چیز جدید باشید که در حال حاضر در جریان و برای استفاده در دسترس است. هوش مصنوعی یک حوزۀ پرسرعت است که هر روز تحقیقات جدیدی در آن منتشر می‌شود. به پخته‌تر کردن راه‌حل‌ها ادامه دهید و آن‌ها را بهبود ببخشید. نهایتاً این منجر به بداهه‌پردازی تیم‌ها و دستیابی‌شان به راه‌حل‌های نوآورانه منجر می‌شود.

۵. تمرین کنید و آگاهی ببخشید.

کمک به تیم‌های دیگر در سازمان برای درک هدف و گسترش آگاهی در مورد راه‌حل‌های توسعه‌یافته ضروری است. هر چقدر یک سازمان در مورد نوآوری‌های مبنی بر هوش مصنوعی آگاه‌تر باشد، همان‌قدر شانس برتری‌اش بالا می‌رود. برای این کار ممکن است نیاز به برگزاری جلسات آموزشی، منتشر کردن خبرنامه‌های کاغذ سفید، روزنامه‌ها، ارائه‌ها و غیره باشد. نیاز نیست همه از پایه شروع کنند؛ تیم‌ها باید به یکدیگر برای یادگیری کمک کنند و به یکدیگر روحیه دهند و پیشرفت کنند.

یک نکتۀ حائز اهمیت

بدیهی است که گام‌های کوچک در مسیر درست می‌توانند واقعاً کل سازمان را به پذیرش فرهنگ نوآورانه و بدیع سوق دهند. این یک تلاش مستمر برای تطبیق پیدا کردن با این پروسه است و اساساً، این خود هدف است: سرباز زدن از ناهنجاری غیر ضروری و رو به جلو حرکت کردن.

بسیاری بر این باورند که هوش مصنوعی کارهای بزرگی در آینده انجام خواهد داد. آینده‌ای که در آن هوش مصنوعی، ما را مؤثرتر و فعال‌تر خواهد کرد. آینده‌ای که در آن هوش مصنوعی دردست‌دارندۀ کلید حل بسیاری از مشکلات جهانی در مقیاس عظیم خواهد بود. آینده‌ای که در آن هوش مصنوعی به ما در گرفتن تصمیمات بهتر یاری خواهد رساند. آینده‌ای که در آن هوش مصنوعی، در عملکرد، از انسان پیشی خواهد گرفت.

اما برخی معتقدند آینده همین الان این‌جاست…

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید