Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

موازی‌کاری‌ها و سرگردانی‌ها

گشتی در نمایشگاه رسانه

چکیده

پرواضح است که برگزاری هر نوع نمایشگاه با موضوع رسانه، در عصر رسانه‌های دیجیتال، مبارک است و جای دست مریزاد و تشویق دارد اما هر نمایشگاه با چیدمان خود، کیفیتش را مشخص می‌کند و نمود می‌دهد...

سومین روز نمایشگاه رسانه های ایران 38

پرواضح است که برگزاری هر نوع نمایشگاه با موضوع رسانه، در عصر رسانه‌های دیجیتال، مبارک است و جای دست مریزاد و تشویق دارد اما هر نمایشگاه با چیدمان خود، کیفیتش را مشخص می‌کند و نمود می‌دهد. پس باید این سؤال را طرح کرد که نمایشگاه امسال چه کیفیتی دارد؟

وقتی وارد سالن می‌شویم یک وضعیت یک‌پارچه را شاهد هستیم؛ وضعیتی تک‌سویه و تک‌ساحته. فارس، تبیان، ایرنا، دفاع مقدس و غیره خبرگزاری‌هایی هستند که بزرگ‌ترین غرفه‌ها را دارند که به خودی خود مسئله‌ای نیست اما در  عصر حاضر، چگونه می‌توان یک هدف و یک ساحت را در نمایشگاهی که در ذات می‌بایست چند ساحتی باشد – چون رسانه این‌گونه است – دنبال و فراهم کرد؟

کافی است که به جای‌جای نمایشگاه سر بزنید تا دریابید که فقط یکی‌دوجا نمود هوش مصنوعی را می‌توان دید و فقط در یکی‌دوجا می‌توان نرم‌افزار یا سایت‌های مرتبط با رسانه‌های مجازی را مشاهده کرد و باقی، تکرار مکررات است و این تکرار از منظر جناحی و سیاسی نیز تو ذوق می‌زند. رسانه‌های اصولگرا ۸۰ درصد حجم نمایشگاه را دربرگرفته‌اند و رسانه‌های مقابل با خوش‌بینی باقی حجم را. این نبودن تعادل، این یک‍سویگی و این عقب ماندن از دنیای امروز، به‌خصوص با بی‌توجهی به تکنولوژی‌های نوین، همگی شما را دچار سرگردانی و سؤال می‌کند که چگونه می‌توان چنین نمایشگاهی را با این تعارضات و ضعف‌ها چیدمان کرد؟! چیدمانی که خبرگزاری‌های موازی درست می‌کند و بودجه هدر می‌دهد؛ چه خبرگزاری‌های جناحی و چه موضوعی. و پرسش اساسی این است که چرا موازی‌کاری؟ آیا این مقدار سایت با یک حرف و شکل مشترک نیاز است؟! گمان نمی‌کنم.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید