Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

داستان یک شبکۀ پرطرفدار

فاکس نیوز

چکیده

شبکۀ فاکس نیوز، یک سرویس خبری همه‌جانبه و شبانه‌روزی، واقع در نیویورک است که به ارائۀ‌ اخبار فوری، علاوه بر اخبار سیاسی و تجاری، اختصاص داده شده است. این شبکه در سال ۱۹۹۶ آغاز به کار کرده و اکنون تحت مالکیت و حمایت فاکس کورپ، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد...

Fox News

شبکۀ فاکس نیوز، یک سرویس خبری همه‌جانبه و شبانه‌روزی، واقع در نیویورک است که به ارائۀ‌ اخبار فوری، علاوه بر اخبار سیاسی و تجاری، اختصاص داده شده است. این شبکه در سال ۱۹۹۶ آغاز به کار کرده و اکنون تحت مالکیت و حمایت فاکس کورپ، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. به عنوان یکی از پنج شبکۀ کابلی برتر، فاکس نیوز پربیننده‌ترین شبکۀ خبری کشور آمریکا در ده سال اخیر بوده است. این شبکه در بیش از ۹۰ میلیون خانه در دسترس است و با قرار گرفتن متوالی در فهرست ده برنامۀ برتر این ژانر، بر دورنمای اخبار تلویزیون کابلی سلطه دارد. همچنین این شبکه هم‌اکنون در بیش از ۴۰ کشور دنیا ارائه می‌شود.

 

تاریخچه‌ای کوتاه از فاکس نیوز

در ابتدا، با پشتوانۀ مالی قابل توجه مرداک، این شبکه، تحت عنوان شبکۀ رسانه‌ای فاکس، با ۷۹ ایستگاه وابسته که به ۸۰ درصد خانه‌های ایالات متحده امکان دسترسی می‌داد، آغاز به کار کرد. اولین پخش آن، یک برنامۀ گفتگوی آخر شب به مجری‌گری کمدین، جوان ریورز بود که در ۹ اکتبر ۱۹۸۶ از تلویزیون پخش شد. در ماه مارس، این شبکه توسعه یافت و قادر به پخش برنامه در ساعات پربینندۀ روزهای شنبه و یکشنبه شد. بری دیلر، مدیر عامل شرکت‌های فاکس و جمی کلنر، رئیس آن، مسئول اصول فکری برنامه‌سازی فاکس بودند که مورد پسند جوانان و مخاطبان مرفه واقع شده بود. در طی هفت سال آتی، شرکت ساعات پخش را افزایش داد تا جایی که شبکه، ۲۴ ساعت شبانه روز در هفت روز هفته روی آنتن بود و واحدهای بیشتری را به دست آورد که باعث شد این شبکه در سراسر کشور قابل دسترسی شود.

در نهایت در تابستان سال ۱۹۹۶، راجر ایلز و روپرت مرداک برنامه‌هایشان برای تأسیس یک شبکۀ خبری کابلی را اعلام کردند که مناسب میل به اخبار بود – که به سرعت در بین عامه مردم در حال گسترش بود – بخصوص اخباری که به مردم توضیح می‌دهد که چگونه روی آن‌ها تأثیر می‌گذارند. در طی چند ماه بعد، این دو مرد از کارشناسان رسانه و نگرش سیاسی محافظه‌کارانۀشان برای شکل دادن به ساختار فاکس نیوز استفاده کردند. هر دوی مرداک و ایلز این فرصت تجاری و سیاسی برای ارتباط برقرار کردن با بینندگان ناراضی از لیبرالیسم فرهنگی که رسانه‌ها، سرگرمی‌ها و سیاست را در دست گرفته بودند را غنیمت شمردند و از آن استفاده کردند.

فاکس نیوز با دو شعار «بی‌طرف و متعادل» و «ما گزارش می‌دهیم؛ شما تصمیم می‌گیرید»، مأموریت متفاوتی را در پیش گرفت. با استناد به ایدۀ «بی‌طرف» بودن، فاکس نیوز تضمین کرد که این شبکه به عنوان پادزهری برای سوگیری رسانه‌های لیبرال مفروض خدمت خواهد کرد. با نوید «تعادل»، دست روی موضوعی گذاشت که کنشگران رسانه‌های جناح راست بیش از ۵۰ سال قبل، آن را پیش کشیده بودند، زمانی که استدلال کردند عینی‌گرایی وجود ندارد و تعادل ایدئولوژیکی، به جای بحث روی واقعیات، باید برنامه‌های اتاق خبر را هدایت کند. با ترغیب مخاطبان به تصمیم‌گیری، این شبکه قدرت و مشارکت سیاسی‌ای عرضه کرد که در مصرف رسانه‌ای – سنتی عمیقاً جا افتاده در سیاست‌های محافظه‌کارانه – ریشه دوانده بود. فاکس نیوز به عنوان نقطۀ اوج نیم قرنی از تلاش‌های سیاسی برای ساخت تشکیلات رسانه‌ای جایگزین و سبقت گرفتن از «سیستم آگاهی محافظه‌کارانه»ای هماهنگ و منسجم، ظاهر شد.

سیاست‌ها و تغییرات به خصوصی در دورنمای رسانه‌ای نیز مسیر را برای فاکس نیوز هموارتر کردند. تصویب قانون خط مشی ارتباطات کابلی ۱۹۸۴، باعث ورود تلویزیون کابلی به بازارهای جدید شد؛ و آمریکایی‌ها به رسانه‌ای که گزینه‌ای بی‌سابقه را روی تلویزیون عرضه می‌کرد، هجوم بردند. شمار خانه‌هایی که تلویزیون کابلی داشتند از ۱۷.۶ میلیون در سال ۱۹۸۰ به ۵۴.۹ در سال ۱۹۹۰ جهش یافت.

رشد رسانه‌های کابلی باعث یک تغییر نظارتی دیگر نیز در کمیسیون ارتباطات فدرال شد: لغو اصل عدالت؛ قانونی که مطابق آن، پیشتر نیاز به برنامه‌ریزی رسانه‌ای سیاسی درمورد مسائل بحث‌برانگیز بود تا هر دو طرف مسأله نشان داده شوند. در سال ۱۹۸۷، کمیسیون ارتباطات فدرال این قانون را لغو کرد؛ تصمیمی که رئیس جمهور رونالد ریگان مدتی بعد، از طریق وتو کردن قطعه قانونی دوحزبی برای اعادۀ آن، تأییدش کرد.

هنگامی که مرداک به دنبال نفوذ به صنعت خبر بود، متوجه رسانۀ در حال رشد به وسیلۀ تلویزیون کابلی و نهاد سیاسی محافظه‌کار قدرتمندی که از قبل در موقعیت مناسب برای تحکیم موقعیت و حوزۀ اثرگذاری‌اش بود، شد. پس از شکست در معامله با تد ترنر برای خرید CNN، مرداک تصمیم گرفت شبکۀ خبری ۲۴ ساعتۀ خودش را تأسیس کند. و در حالی که شایعات حول در رأس کار قرار گرفتن راش لیمبو، یک مجری رادیوی محافظه‌کار بسیار موفق، در جریان بودند، مرداک مردی که آغازگر حرفۀ تلویزیونی لیمبو در سال ۱۹۹۲ بود را به عنوان شریکش برگزید: راجر ایلز، که رویای یک شبکۀ خبری محافظه‌کارانه را از دورانی که مشاور رسانه‌ای ریچارد نیکسون بود، در سر داشت.

این شبکه که خودش را به عنوان جایگزینی «بی‌طرف و متعادل» برای محیط رسانه‌ایی که گرایش لیبرال داشت تبلیغ می‌کرد، با ترکیب مجری‌هایی چون نیل کاووتو و تونی اسنو آغاز به کار کرد. برنامۀ گزارش اورایلی به مجری‌گری بیل اورایلی (۱۹۹۶-۱۹۹۸، که سپس به عنوان دی اورایلی فکتور ۱۹۹۸-۲۰۱۷ ادامه یافت)، به منزلۀ نمایشی از سبک مصاحبۀ مناقشه‌برانگیز اورایلی بود و به طور مستمر برنامۀ برتر شبکه بود. در برنامۀ هانیتی و کلمز (۱۹۹۶-۲۰۰۹)، شان هانیتی محافظه‌کار و الن کلمز لیبرال حضور داشتند و دربارۀ اخبار و مسائل روز مناظره می‌کردند. اخبار صبحگاهی و برنامۀ شایعات مربوط به افراد مشهور، فاکس اند فرندز، در سال ۱۹۹۸ آغاز به پخش شد و طولی نکشید که تبدیل به یکی از برنامه‌های ثابت شبکۀ فاکس نیوز گشت. گلن بِک، یک نسبتاً تازه‌وارد به شبکه، با برنامۀ گفتگومحورش منصوب به نام خودش، در رتبه‌بندی صعود کرد؛ گلن بک (۲۰۰۹-۲۰۱۱) علاقۀ بک به تئاتری بودن و انتقاداتش به رئیس‌جمهور را به نمایش می‌گذاشت. از دیگر مجری‌های برجستۀ این شبکه می‌توان به میگن کلی اشاره کرد که در سال ۲۰۰۴ به عنوان کارشناس حقوقی به شبکه پیوست و بعدتر برنامۀ خودش، دی کلی فایل (۲۰۱۳-۲۰۱۷) را مجری‌گری کرد.

در نبرد کسب مخاطب در بازار اخبار تلویزیون کابلی، فاکس نیوز موفق به کسب دستاوردهای ثابتی در مقابل CNN که مزیت قابل مشاهده بودن در میلیون‌ها خانۀ بیشتر را داشت و MSNBC که چند ماه زودتر از فاکس نیوز شروع به کار کرد، شد. در پی حملات ۱۱ سپتامبر، آمار بینندگان تلویزیون کابلی جهش یافت. با اینکه اخبار زیرنویس موضوع جدیدی نبود و در شبکه‌های کشورهای مختلف دنیا استفاده می‌شد، اما به دنبال حادثۀ ۱۱ سپتامبر بود که شبکۀ فاکس نیوز در ساعت ۱۰:۴۹ همان روز برای اولین بار در تاریخ تلویزیون از زیرنویس خبری ثابت و دائمی استفاده کرد تا اخبار این حادثه را پوشش دهد و این‌گونه شد که زیرنویس تبدیل به جزئی همیشگی در تلویزیون خبری شد. فاکس نیوز به تدریج با تکیه بر دستاوردهای ناشی از این واقعه در ژانویۀ ۲۰۰۲ برای اولین بار از CNN پیشی گرفت؛ پیشتازی‌ای که در طول دهه‌ها حفظ شده است.

برخلاف ادعای «بی‌طرف و متعادل» بودن، فاکس نیوز با تعداد زیادی از رهبران حزب جمهوری‌خواه و تشکیلات سیاسی محافظه‌کار ارتباطات قوی‌ای برقرار کرد. لیست تحلیل‌گران جمهوری‌خواه برجستۀ این شبکه حتی بسیار چشمگیر بود: بخشی از این لیست شامل نامزد معاونت رئیس جمهور ۲۰۰۸، سارا پالین؛ سخنگوی سابق مجلس نمایندگان، نیوت گینگریچ؛ مدعی ریاست جمهوری در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶، مایک هاکبی؛ مدعی ریاست جمهوری در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، ریک سنتوروم؛ الیور نورث که طی رسوایی ایران-کنترا در دهۀ ۱۹۸۰ به شهرت رسید و نمایندۀ سابق، جان کیسیک که در سال ۲۰۱۰ به عنوان فرماندار اوهایو انتخاب شد، می‌شود که هر کدام در برهه‌هایی مجری برنامه‌هایی در فاکس نیوز بوده‌اند.

فاکس نیوز همچنین از آرمان‌های جنبش تی پارتی (جنبشی محافظه‌کارانه در آمریکا که خواهان کاهش مالیات، بدهی ملی و بودجۀ فدرال آمریکا از طریق کاستن مخارج دولت، و همچنین مخالف پوشش سلامت همگانی تحت حمایت دولت بودند) حمایت کرد. گرایش‌های سیاسی شبکه در سال ۲۰۱۰ زمانی که این شرکت خبری یک میلیون دلار به انجمن فرمانداران جمهوری‌خواه اهدا کرد، به شدت زیر ذره‌بین قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳، فاکس نیوز همراه دیگر دارایی‌های گروه سرگرمی فاکس به فاکس قرن بیست و یکم انتقال یافت، زمانی که شرکت خبری به دو بخش مجزای رسانه و واحدهای انتشاراتی تقسیم شد.

ورود ترامپ به عرصۀ سیاسی، ظهور دیدگاهی جدید در شبکۀ فاکس نیوز را به همراه داشت. تاکر کارلسون در سال ۲۰۱۶ شروع به میزبانی در برنامۀ تاکر کارلسون تونایت کرد، و در سال بعد برنامۀ اینگراهام اَنگِل به مجری‌گری لارا اینگراهام آغاز به کار کرد. این برنامه‌ها به شدت پرطرفدار بودند، و هردوی کارلسون و اینگراهام برای دیدگاه‌های جانبدارانه‌ای که اغلب با دیدگاه‌های رئیس جمهور ترامپ هم‌راستا درمی‌آمدند، شناخته شدند. از طرف دیگر، گویندۀ خبر اصلی بخش اخبار، شپرد اسمیت که در سال ۱۹۹۶ با آن بخش شروع به کار کرده بود، متوجه شد که پوشش خبری او از کاخ سفید بیش از پیش در تضاد با دیدگاه‌هایی شده بود که در برنامه‌های نظردهی بیان می‌شدند. در سال ۲۰۱۹، بعد از اینکه کارلسون او را تمسخر کرد و ترامپ نارضایتی خود را از گزارش خبری اسمیت ابراز کرد، شپرد اسمیت استعفا داد.

در جولای ۲۰۱۶ مجری سابق فاکس نیوز، گرچن کارلسون برای تعرض جنسی از راجر ایلز شکایت کرد و تشکیل پرونده داد. علاوه بر این اتهامات علیه او، گرچن همچنین اعتراف به تبعیض جنسی گسترده در شبکه کرد. طی بررسی‌های داخلی، گویا زنان دیگری نیز ایلز را به آزار متهم کردند. در سپتامبر ۲۰۱۶، فاکس قرن بیست و یکم اعلام کرد که این دعوی – طبق گزارش‌ها با ۲۰ ملیون دلار – فیصله یافته است و به شکل عمومی و رسمی از گرچن کارلسون عذرخواهی کردند. در همین حین بود که شبکۀ فاکس شعار «بی‌طرف و متعادل»اش را رها کرد تا نشان از گذارشان به دورۀ پسا-ایلز باشد. «پربیننده‌ترین، قابل‌اعتمادترین» جایگزین آن شعار تبلیغاتی شد.

در سال ۲۰۱۷ نیز، نیویورک تایمز گزارش شماری پروندۀ آزار جنسی علیه اورایلی را منتشر کرد که با بیش از ده میلیون دلار فیصله یافتند. با اینکه این مجری شبکۀ فاکس نیوز هر گونه عمل اشتباهی را انکار کرد، اما اندکی پس از این قضیه شبکه را ترک کرد.

فاکس نیوز در سال ۲۰۲۰، پربیننده‌ترین شبکه در تاریخ تلویزیون خبری کابلی شد. با این حال در ژانویۀ ۲۰۲۱، پس از یورش به کاخ کنگره ایالات متحده، برای سه روز متوالی کم‌بیننده‌تر از CNN و MSNBC بود که این رویداد از سپتامبر سال ۲۰۰۰ اتفاق نیفتاده بود.

 

لوگو

لوگوی اصلی و آغازین فاکس نیوز در سال ۱۹۹۰، شش سال پیش از تشکیل شبکۀ خبری، طراحی شد. نسخۀ اصلی آن، آرمی سیاه و سفید بود که تمام سمبل‌های هویت بصری آیندۀ این برند روی آن طرح‌ریزی شد. این لوگو از دو مستطیل با ابعاد متفاوت تشکیل شده است؛ در مستطیل سیاه بزرگ‌تر، اسم شبکه، فاکس نیوز با حروف بزرگ انگلیسی سفید رنگ نوشته شده است و از کنج پایین، سمت چپ آن، دو نوار پهن‌شونده با پایۀ نوک تیز – به عنوان پرتوهای نور بلند نورافکن‌ها – کشیده شده‌اند و چند خط نازک منحنی در بک‌گراند سیاه‌رنگ وجود دارند که کرۀ زمین را مجسم می‌کند؛ در زیر آن، یک مستطیل سفید باریک‌تر قرار دارد که کلمۀ شبکه با حروف کوچک انگلیسی سیاه در آن نوشته شده است.

طراحی مجدد لوگوی این شبکه در سال ۱۹۹۶ همزمان با تأسیس رسمی شبکه، رونمایی و به کار گرفته شد. لوگوی جدید ترکیب قدیمی خود را حفظ کرده بود، با این تفاوت که: یکدست‌تر شده بود؛ مستطیلی باریک و قرمز رنگ جایگزین بک‌گراند کلمۀ شبکه که در طراحی دوباره به رنگ سفید نوشته شده بود، شد؛ آبی پررنگ جایگزین رنگ سیاه آرم اصلی گشته؛ و به جای نشان کرۀ زمین یک خط منحنی قرمز نازک در بک‌گراند تیره کشیده شده بود. به طور خلاصه، ساختار قبلی لوگو را حفظ کرده بودند و با ترکیب رنگ جدید، ظاهری حرفه‌ای و مطمئن‌تر به آن بخشیدند که سمبلی از اعتبار و کیفیت گردید.

در سال ۲۰۰۲ لوگو دوباره دچار تغییراتی جزئی شد: رنگ قرمز بک‌گراند کلمۀ شبکه چند درجه روشن‌تر شد و خط نازک قرمز رنگ پس‌زمینۀ فاکس نیوز را حذف کردند که این خط در تغییرات سال ۲۰۱۷ با رنگ سفید بازگشت. همچنین در سال ۲۰۱۷، رنگ آبی پس‌زمینۀ فاکس نیوز روشن‌تر و رنگ قرمز پس‌زمینۀ شبکه دوباره تیره‌تر گردید. این شبکه از سال ۲۰۱۷ تا به امروز از همین لوگو استفاده کرده است.

 

حواشی و جنجال‌های حول فاکس نیوز
داستان واقعی پشت فیلم بامب‌شل و فاکس نیوز

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در سال ۲۰۱۶ پروندۀ آزار جنسی علیه ایلز توسط خبرنگار سابق فاکس نیوز، گرچن کارلسون، به جریان درآمد که در پی آن تحقیقات داخلی در این شبکۀ خبری، و در نهایت موجی از ادعاهای آزار جنسی علیه ایلز آغاز شدند. میگن کلی، ستارۀ نوظهور آن زمان شبکه نیز در بین زنانی بود که گزارش تجربۀ آزار به دست مدیر شبکه را دادند.

در این ماجرا، فاکس نیوز سعی در سرپوش گذاشتن روی ادعاهای آزار جنسی داشت. وقتی که کارلسون در فاکس نیوز کار گرفت، یک پیمان عدم افشای اطلاعات و یک قرارداد داوری اجباری را امضا کرده بود که او را از حرف زدن دربارۀ تجاربش به طور علنی بازمی‌داشتند و مجبورش می‌کردند تا این مناقشۀ قانونی را به جای دادگاه عمومی، به داوری ببرد. در سرمقالۀ مجلۀ تایم، کارلسون دربارۀ اینکه شرکت‌ها چگونه هدفمندانه از قراردادهای عدم افشا و شروط داوری اجباری برای لاپوشانی آزارهای جنسی شایع استفاده می‌کنند، حرف زد. حتی زمانی که زنان شغلشان را با جلو آمدن و مطرح کردن این سوءاستفاده‌ها به خطر می‌اندازند، این ترفندهای قانونی تضمین می‌کنند که این رفتارهای بد مخفی بمانند و به خاطی‌ها اجازه می‌دهند تا همچنان در قدرت بمانند.

زمانی که زنان بیش‌تری قدم جلو گذاشتند و با اتهام آزار جنسی از ایلز، اورایلی و برخی دیگر از مردهای قدرتمند فاکس نیوز شکایت کردند، مشخص شد که ده‌ها زن در این شبکه زن‌ستیزی و بدتر از آن را تجربه کرده‌اند. برای نمونه، فاکس نیوز موافقت کرد تا دادخواست آزار جنسی اورایلی را با ۳۲ میلیون فیصله دهد و سپس تصمیم گرفت تا قرارداد او را تمدید کند. از طرف دیگر ایلز نیز تلاش کرد تا از خود و دیگر مردان پرنفوذ شبکه محافظت کند، در حالی که زنانی که در آنجا کار می‌کردند چاره و راه حل چندانی برای دفاع از سوءاستفاده‌هایی که از آن‌ها می‌شد، نداشتند.

در مجموع، بیش از ۲۰ زن ایلز را متهم کردند. فشارها بر روی فاکس نیوز برای اخراج ایلز افزایش یافت. او در نهایت بعد از بیست سال، در جولای همان سال، مجبور به استعفا از سمتش شد. او پس از استعفایش به عنوان مشاور شخصی ترامپ مشغول به کار شد و درست یک سال بعد از ترک فاکس نیوز در ۷۷ سالگی مرد.

فیلم بامب‌شل به کارگردانی جی روچ بر اساس این واقعه در سال ۲۰۱۹ روی پردۀ سینماها رفت و تنها شخصیت‌های مارگو رابی و کیت مک‌کینون در این فیلم ساختگی هستند.

 

نقش فاکس نیوز در رسانه‌های ایالات متحدۀ آمریکا

در دسامبر ۲۰۲۱، واشینگتن پست و دانشگاه مریلند یک نظرسنجی ملی را به اجرا رساندند که شامل اینکه مردم از کجا خبرهایشان درمورد سیاست و دولت را تأمین می‌کنند، می‌شد. بین دموکرات‌ها یا افراد متمایل به دموکرات، منابع متنوعی از جمله CNN، NBC، MSNBC، NPR، تایمز و پست، منابع اصلی خبر محسوب می‌شوند. اما بین جمهوری‌خواه‌ها، تنها منابع اصلی، تلویزیون و فاکس نیوز هستند.

این همیشه دلیلی بوده است که فاکس نیوز در نبرد رتبه‌بندی و آمار پیروز می‌شود. در درجۀ اول، بینندگان اخبار تلویزیون کابلی به سمت آمارهایی که بیشتر جمهوری‌خواه هستند، تمایل دارند؛ و از طرف دیگر CNN و MSNBC، هر دو برای پایگاه بینندگان مشابهی رقابت می‌کنند؛ بینندگانی که از اخبار دیگر شبکه‌ها نیز بهره می‌برند. در نتیجه قدرت فاکس نیوز با ۴۳ درصد از جمعیت کشور (درصد افراد جمهوری‌خواه یا متمایل به جمهوری‌خواه بر اساس داده‌های گالوپ) به این شبکه یک برتری برجسته و متمایز در رتبه‌بندی می‌دهد.

البته که اکثر آمریکایی‌ها اهمیتی به رتبه‌بندی نمی‌دهند. پس این مهم است که این اطلاعات را در متنی کاربردی‌تر قرار دهیم: فاکس نیوز مخاطبانی گسترده‌تر نسبت به رقبایش دارد؛ مخاطبانی که تا حد زیادی از نظر سیاسی همگن هستند. و تحقیقات جدید بر اینکه این همگنی تنها تابع جمهوری‌خواهانی که فاکس نیوز را انتخاب می‌کنند نیست بلکه همچنین عامل فیلتر کردن محتواهاییست که این شبکه به بینندگانش نشان می‌دهد، صحه می‌گذارد.

در نتیجه یکی از جنجال‌های حول فاکس نیوز شامل گزارشگری و خبررسانی جانبدارانۀ در خدمت حزب جمهوری‌خواه، سیاستمداران آن و اهداف محافظه‌کارانه در حین منفی به تصویر کشیدن حزب دموکرات می‌شود. منتقدان بر این باورند که این شبکه به صداقت و درستی اخبار لطمه می‌زند. البته که فاکس نیوز جانبداری و سوگیری در گزارش اخبارش را رد کرده است؛ و موضع مقامات شبکه نیز اینست که گزارش اخبار شبکه، مستقل از روزنامه‌نگاری اعتقادی آن (روشی در روزنامه‌نگاری که در آن هیچ ادعایی مبنی بر بی‌طرفی نمی‌شود) اداره می‌شود. براساس تحقیقات مرکز پیو، در سال ۲۰۱۹، ۶۵ درصد جمهوری‌خواهان و مردمی که متمایل به جمهوری‌خواهی هستند، به شبکۀ فاکس نیوز اعتماد دارند.

 

پوشش خبری همه‌گیری کووید ۱۹

گسترش اطلاعات غلط پیرامون کووید ۱۹ کار را برای مسئولان حوزۀ بهداشت در قانع کردن عموم آمریکایی‌ها برای چگونه کم کردن سرعت گسترش ویروس، دشوار می‌کرد. و با اینکه تکنیک‌هایی چون فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک تبدیل به راه‌هایی شناخته شده و واضح برای کاهش گسترش ویروس تبدیل شدند، اما آمریکایی‌ها همچنان در برابر آن‌ها مقاومت می‌کردند. در این میان تحقیقات نشان دادند که احتمال اینکه مخاطبان فاکس نیوز فکر کنند که رسانه‌ها درمورد خطر شیوع کوید ۱۹ اغراق کرده‌اند، بیشتر از مخاطبان سایر شبکه‌هاست. این آمار که در مارس ۲۰۲۰ گرفته شد، همچنین نشان می‌داد که احتمال اینکه آن‌ها فکر کنند که این ویروس ساختگی بوده نیز بیشتر است.

شبکۀ فاکس نیوز به شدت برای پوشش خبری پاندمی کووید ۱۹ مورد انتقاد قرار گرفت. صاحب‌نظران و مجری‌های این شبکه بارها شدت انتقال این بیماری در آمریکا را رد کردند و منتقدان را به اغراق در تأثیرات این بیماری برای تخریب رئیس جمهور ترامپ متهم کردند. همچنین تاکر کارلسون از کسانی بود که تئوری درز آزمایشگاهی کووید ۱۹ را ترویج داد. این شبکه همچنین یکی از عوامل کاهش نرخ واکسیناسیون در آمریکا شناخته می‌شود، با اینکه بیش از ۹۰ درصد کارکنان آن در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند.

 

ویکی‌پدیا و فاکس نیوز

در آگوست ۲۰۰۷، ویکی‌اسکنر نشان داد که مقاله‌های مرتبط با فاکس نیوز در ویکی‌پدیای انگلیسی، توسط آی‌پی‌هایی متعلق به فاکس نیوز ویرایش شده‌اند. البته که مشخص کردن اینکه چه کسی ویرایشگر این مقاله‌ها بوده امکان‌پذیر نیست. اما برای مثال مقالۀ مرتبط به شپرد اسمیت توسط کامپیوترهای فاکس نیوز ویرایش و اشاره به دستگیری او پاک شده است.

در سال ۲۰۲۰ نیز ویکی‌پدیا اعلام کرد که از حالا به بعد فاکس نیوز در گزارش‌های علمی و سیاسی، منبعی «اندکی موثق» محسوب می‌شود؛ فاکس نیوز نمی‌تواند به عنوان منبع برای «ادعاهای ویژه» به کار گرفته شود؛ و اعتبار آن درمورد دیگر ادعاهای سیاسی و علمی، بسته به هر مورد تصمیم‌گیری می‌شود. این تصمیم‌گیری تنها شامل مقاله‌های خبری وبسایت فاکس نیوز می‌شود و روی مقاله‌هایی که دربارۀ موضوعاتی غیر از سیاست و علم هستند، اعمال نمی‌شود.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید