Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگاهی به یک برنامه

فوتبال برتر

چکیده

برنامۀ فوتبال برتر ابتدا تلاش می­‌کرد با حفظ همان ساختارهای برنامۀ ۹۰، مخاطبانی را که آن برنامه در سالیان پخش خود به دست آورده بود، نگه دارد اما خیلی زود مزیت­‌ها و به‌دنبال آن، مخاطبان خود را از دست داد...

Website Cover

فوتبال با ۵ میلیارد طرفدار در جهان محبوب‌­ترین ورزش عصر حاضر است و این تازه اول ماجراست. طرفداران فوتبال، تنها به تماشای فوتبال اکتفا نمی‌کنند؛ آن‌ها با فوتبال زندگی می‌کنند، خاطره می‌­سازند و حتی تجارت می‌­کنند. فوتبال برای بعضی از آن‌ها، به مثابۀ یک آیین زندگی‌ست و به همین دلیل، یک مستطیل سبز و یک توپ توانسته کارکردهای فرهنگی بالایی برای انسان امروز داشته باشد. رسانه­‌های سراسر دنیا گستردگی تأثیر فوتبال بر زیست انسان را خوب رصد می­‌کنند و نمی‌­توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. ازاین‌رو در شبکه‌­های تلویزیونی پربیننده، حتماً برنامه­‌ای مختص فوتبال وجود داشته که تولید و پخش می­‌شود. برنامۀ پرطرفدار «مسابقۀ روز» با اجرای گری لینکر (Gary Lineker) در شبکۀ بی‌بی‌سی و برنامۀ «CBS Sport Golazo» در شبکۀ سی­‌بی‌­اس، از مشهورترین برنامه‌­های تحلیل فوتبال در جهان هستند. در ایران نیز از سال ۷۸، برنامۀ «۹۰» با اجرای عادل فردوسی‌پور از شبکۀ سۀ سیما پخش شد که بعدها، پس از تعطیلی این برنامه در سال ۹۷، «فوتبال برتر» جای آن را گرفت.

 

غیبت مجری مؤلف

برنامۀ فوتبال برتر ابتدا تلاش می­‌کرد با حفظ همان ساختارهای برنامۀ ۹۰، مخاطبانی را نگه دارد که آن برنامه در سالیان پخش خود به دست آورده بود اما خیلی زود مزیت­‌ها و به‌دنبال آن، مخاطبان خود را از دست داد؛ مزیت‌­هایی مانند انحصار خبر، حقیقت‌­طلبی، رویکرد جامعه‌شناسانۀ فوتبالی، توانایی خلق تضاد و کشمکش و از همه مهم­‌تر، جایگاه مجری مؤلف. نشستن محمدحسین میثاقی روی صندلی عادل فردوسی‌پور اگرچه شجاعانه به‌نظر می‌­آمد و دست بالای رسانه را در موقعیت چهره­‌سازی به رخ می‌­کشید، هیچ­گاه نتوانست مقبولیت و محبوبیت برنامۀ ۹۰ را بازیابد. این نتیجه، شاید معلول این باشد که رسانه ممکن است در ساختن چهره قدرتی داشته باشد، اما هیچ­‌گاه به‌تنهایی و بدون اتکا بر توانمندی خودِ شخص نمی‌­تواند کاراکتر بسازد و این پاشنۀ آشیل برنامۀ تازه‌متولدشدۀ فوتبال برتر بود.

استودیو به‌مثابۀ استادیوم

یکی از شاخص­‌ترین ویژگی­‌های برنامۀ فوتبال برتر، ضبط آن در یک استودیوی بزرگ است؛ استودیویی که در آن به‌راحتی سه دوربین می‌­توانند در قلمروی خود حرکت کنند و نماهایی از میز گفت‌و‌گو داشته باشند؛ جایی که در آن، آدم‌ها نسبت به دکور و ویدیو وال (Video Wall) بسیار کوچک به نظر می‌رسند. اولین حسی که از این قاب متبادر می­‌شود، حاکمیت فضا بر انسان است و می‌­توان گفت در طراحی این صحنه، به شباهت نسبت انسان با استادیوم هم توجه شده است که در بسیاری از برنامه‌­های فوتبالی جهان نیز متداول است. اما کارکرد نادرست دوربین در برنامه‌­های تلویزیونی، ما را به طرح این سؤال می‌­کشاند که اگر همین برنامه را از رادیو می‌­شنیدیم، چیزی را از دست می­‌دادیم؟ جواب‌دادن به این سؤال درخصوص فوتبال برتر کمی سخت است. شاید بتوان گفت در بخش گزارش­‌های میان‌برنامه، قطعاً میل به دیدن برنامه همچنان وجود دارد اما در بخش گفت‌و‌گوها، جذابیت تصویر، کم و تنوع موقعیت گفت‌و‌گو در فضای استودیو بسیار کمتر است و جز در مواقعی که برنامه با حضور مهمانانی به روی آنتن می‌رود و یا برگ برندۀ مصاحبه‌­های اسکایپی را رو می‌­کند، نمی‌­توان آن را آن‌چنان تلویزیونی دانست.

 

سال‌های بی­‌خبری و سقوط

در یکی از قسمت‌های برنامۀ ۹۰، کارشناس، در کنایه به دسترسی نودی‌­ها به اخبار، به مجری گفت «قدیمی‌­ترین خبر، روزنامۀ دیروز است». این جمله که حالا نه‌تنها در عالم فوتبال، که در تمام شاخه‌­های رسانه می­‌توان درکش کرد، به اهمیت پویایی خبر در هر رسانه­‌ای اشاره می­‌کند. خبر تازه و دست ‌اول فوتبال، پاسخ به حاشیه­‌های پیچیده، پرده‌برداشتن از پشت ­پرده­‌های مرموز و صراحت در بیان حقیقت، مؤلفه­‌هایی هستند که مخاطب برنامۀ فوتبالی برای به­‌دست­‌آوردنش حاضر است ساعت‌­ها بدون پلک‌زدن پای برنامه بنشیند و اگر برنامه‌‌ای شأنیت رسانه‌­ای خود را از دست بدهد و به یک برنامۀ صرفاً تحلیلی مسابقات تبدیل شود، پای خود را روی پلۀ اول سقوط گذاشته است. برنامۀ فوتبال برتر با این‌که هم‌چنان در حفظ شأن رسانه­‌ای خود می­‌کوشد و سعی در گفت‌و‌گو دربارۀ حواشی و اخبار دارد، اما در مقایسه با برنامۀ ۹۰، ویژگی­ صراحت با مهمان و صداقت با مخاطب خود را قدری از دست داده و همین را می­‌توان یکی از اصلی­‌ترین علل عدم توفیقش در جذب مخاطبان بالقوۀ فوتبالی دانست. طبق آمار مرکز تحقیقات صداوسیما در سال ۹۹، برنامۀ فوتبال برتر با ۲/۱۵ درصد مخاطب، پایین‌­تر از برنامه‌­های «دستپخت» و «شوتبال»، در ردیف سیزدهم برنامه‌­های سیما قرار گرفت. این درحالی بود که در سال ۹۲، برنامۀ ۹۰ با دریافت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار پیامک در ساعات بعد از نیمه‌شب، رکورد مخاطبان تلویزیون را شکسته بود. این آمار، هم‌چنان جزو بالاترین آمارهای مخاطبان تلویزیون حساب می­‌شود.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید