Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جنجال‌ها بر سر نادیده گرفته شدن گرتا گرویگ و مارگو رابی

دفاع کلینتون از باربی

چکیده

با اعلام فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ در صبح روز سه‌شنبه، دو جای خالی در این فهرست، خیلی زود داستان اصلی را به حاشیه راند و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت...

Barbie (4)

با اعلام فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ در صبح روز سه‌شنبه، دو جای خالی در این فهرست، خیلی زود داستان اصلی را به حاشیه راند و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

دو تن از بانیان اصلی فیلم باربی، یعنی گرتا گرویگ (کارگردان) و مارگو رابی (بازیگر نقش باربی) در حالی از نامزدی در آکادمی اسکار کنار زده شده‌اند که این فیلم با موفقیت بسیار چشم‌گیری توانست در مدت زمانی کوتاه، حجم عمده‌ای از گیشه را از آن خود کند و در نوع خود تاریخ‌ساز شود.

البته لازم است اشاره کنیم که باربی، موفق به دریافت هشت نامزدی اسکار، از جمله بهترین فیلم شده. رایان گاسلینگ، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، آمریکا فررا، برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن و همچنین فیلم، نامزد بهترین فیلمنامۀ اقتباسی، طراحی صحنه و لباس و طراحی تولید شد.

اما در بخش جایزۀ بهترین کارگردانی، گرتا گرویگ به نفع جاناتان گلیزر (The Zone of Interest)، یورگوس لانتیموس (Poor Things)، کریستوفر نولان  (Oppenheimer) و مارتین اسکورسیزی (Killers of the Flower Moon) نادیده گرفته شده. تنها یک کارگردان زن نامزد شد: جاستین تریت که کارگردانی آناتومی یک سقوط  (Anatomy of a Fall) را برعهده داشت که درام تحسین شدۀ فرانسوی و همچنین برندۀ نخل طلای جشنوارۀ فیلم کن ۲۰۲۳ است.

در مورد نقش اصلی فیلم یا همان باربی، بازیگر این شخصیت، مارگو رابی، به نفع آنت بنینگ (Nyad)، لیلی گلادستون (Killers of the Flower Moon)، ساندرا هولر (Anatomy of a Fall)، کری مولیگان (Maestro) و اما استون (Poor Things) کنار زده شد.

البته پیش از اعلام نتایج نامزدی نیز این احتمال از سوی بسیاری مطرح می‌شد که فیلم باربی، بر خلاف موفقیت در گیشه و تلاشش برای نمایش تفسیری در مورد جنسیت‌گرایی، احتمالاً دست کم گرفته خواهد شد و در میان پنج جایگاه دریافت جایزۀ بهترین کارگردانی نمی‌تواند جایگاهی برای خود دست‌وپا کند.

با این حال که گرویگ نامزدی بهترین کارگردانی را کسب نکرد اما در کنار همسرش، نوآ بامباک برای بهترین فیلمنامۀ اقتباسی نامزد شد. همچنین مارگو رابی با وجود شکست در نامزدی بهترین بازیگر زن، برای بخش تهیه‌کنندگی بهترین فیلم، نامزد دریافت جایزه شده است.

لیندا هولمز از NPR، مجری برنامۀ Pop Culture Happy Hour می‌گوید: «خیلی دوست داشتم گرویگ و رابی را برای کارگردانی و بازیگری نامزد کنند اما خوشحالم که آن‌ها در بخش‌های دیگری نامزد شدند… مردم تمایل دارند در مورد نامزدی گرویگ برای فیلمنامه‌‎ای که با نوآ بامباک به دست آورده به گونه‌ای صحبت کنند که انگار ارزش آن کمتر از نامزدی کارگردانی است اما آیا واقعاً اینطور است؟… و همچنین رابی زمانی که این اثر برای بهترین فیلم نامزد شد، نامزدی بخش تهیه‌کنندگی را دریافت کرده و با توجه به چیزی که من شنیده‌ام، مشارکت‌های او در تهیه‌کنندگی واقعاً فعال بوده، پس این نیز یک نامزدی واقعی است.»

اما دیگر نظر‌ها اغلب جهت‌گیری متفاوتی از هولمز داشتند. چنان که در پستی که توسط نویسنده، شارلوت کلایمر، به اشتراگ گذاشته شده بود او دیدگاه خود را این‌گونه بیان می‌کند: «بگذار ببینم آیا درست فهمیدم یا نه: آکادمی، «باربی» – فیلمی دربارۀ زنانی که در ساختارهای مردسالار به حاشیه رانده شده و نامرئی می‌شوند – را برای بهترین فیلم (در مجموع هشت نامزدی) نامزد کرد… اما زنی که فیلم را کارگردانی کرده نامزد نکرده است. چه‌قدر جالب…»

رایان گاسلینگ، علی‌رغم نامزدی خودش برای دریافت اسکار، در مورد این‌که گرتا گرویگ و مارگو رابی، در دو رشتۀ مهم اسکار نامزد نشدند، صحبت کرد. این بازیگر که روز سه‌شنبه برای نقش مکمل خود در نقش کن در باکس‌آفیس نامزد شد، این موضوع را که گرویگ و رابی در رشته‌های مربوطه نامزد نشده‌اند، «ناامیدکننده» خواند. او افزود: «کار آن‌ها باید در کنار سایر نامزدهای بسیار شایسته، به رسمیت شناخته شود.» گاسلینگ گفت که برای هم‌بازی‌اش، آمریکا فررا که برای بازی در نقش گلوریا در این فیلم، نامزد دریافت جایزۀ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد، بسیار خوشحال است.

فررا در مصاحبه با مجلۀ ورایتی گفت: «دستاورد مارگو به عنوان یک بازیگر در این فیلم واقعاً باورنکردنی است.» و همچنین در توصیف فعالیت‌های گرویگ اضافه کرد: «او تقریباً هر کاری را که یک کارگردان می‌تواند انجام دهد تا شایستۀ تحسین باشد، انجام داده است.»

در روز چهارشنبه، فریادها به اندازه‌ای شعله‌ور شد که حتی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجۀ سابق آمریکا نیز در این مورد صحبت کرد و مستقیماً کارگردان و بازیگر این فیلم را مخاطب قرار داد: «گرتا و مارگو… شاید احساس از دست دادن مدال طلا در عین برنده شدن در گیشه‌ها گزنده باشد اما شما باید بدانید که قلب میلیون‌ها طرفدار با شماست…»

در حال حاضر، کسانی که امیدوارند کارگردان و ستارۀ «باربی» به خاطر کارشان مورد توجه بیشتری واقع شوند، باید آرزو کنند که نسخۀ موزیکال این فیلم که این دو نفر (مارگو رابی و رایان گاسلینگ) در اوایل این ماه نوید آن را دادند، به نتیجه برسد. مراسم اهدای جوایز اسکار نیز ۱۰ مارس در سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

پادکست جافکری

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی

مطلب ویژهٔ اکنون را بخوانید