Aknoon-Logo
مجلهٔ مطالعات رسانه
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دربارۀ برنامۀ تلویزیونی «شیوه»

غیبت تکنیک

چکیده

تعارض اندیشه‌­ها در ایران همواره یکی از اساسی‌­ترین علل پویایی سپهر سیاسی بوده و هست. تلویزیون به عنوان مهم‌ترین و فراگیرترین رسانه در ایران، در مقاطعی این تعارضات اندیشه را به رسمیت شناخته و به تصویر کشیده است. شاید بتوان این مقاطع را هم‌زمان با سه نقطۀ تاریخی دانست و از آن‌ها به عنوان شاخص‌­ترین مناظرات تلویزیونی نام برد...

از اینجا بشنوید »

دکور برنامه‌ی شیوه

تعارض اندیشه‌­ها در ایران همواره یکی از اساسی‌­ترین علل پویایی سپهر سیاسی بوده و هست. تلویزیون به عنوان مهم‌ترین و فراگیرترین رسانه در ایران، در مقاطعی این تعارضات اندیشه را به رسمیت شناخته و به تصویر کشیده است. شاید بتوان این مقاطع را هم‌زمان با سه نقطۀ تاریخی دانست و از آن‌ها به عنوان شاخص‌­ترین مناظرات تلویزیونی نام برد.

اولین آن در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد. مناظره‌­هایی که با عنوان «آزادی، هرج و مرج، زورمداری» به صورت ضبط شده تهیه و پخش می­‌شد و در آن گفتمان انقلاب اسلامی در برابر اندیشه‌­های دیگر به بحث گذاشته­ می‌­شد. این برنامه با حضور اساتیدی مانند آیت‌­الله بهشتی و آیت‌­الله مصباح در یک سو و چهره­‌های حزب توده و چپ‌­اندیش مانند احسان طبری و نورالدین کیانوری در سوی دیگر مورد توجه قرار­ گرفت.

بعد از آن به مدت طولانی مناظره از صفحۀ تلویزیون حذف شد و تنها به فضای دانشجویی و ژورنالیستی محدود شد تا این که در سال ۸۸ و در خلال انتخابات ریاست جمهوری، تلویزیون یک بازگشت موفق در تنویر افکار مردم را تجربه کرد. تجربۀ اتفاقات آن سال، مدیران تلویزیون را در لزوم زنده نگه داشتن تقابل اندیشه­‌ها و تصویر بی‌­پرده از جریانات سیاسی، مردد کرد. تصمیمی که اگرچه به ظاهر مردم را از محدودۀ التهابات خارج کرد، اما همواره آن‌ها را برای آگاهی از چیزهایی که معمولاً به نمایش درنمی­‌آید و مسکوت باقی می­‌مانند، تشنه نگه داشت.

اوج­‌گیری تنش‌­های سیاسی و اجتماعی در سال‌های ۹۶ و ۹۸ این سکوت را نشکست و تلویزیون در تصویر ایرانی که «گفتگوی واقعی» می­‌خواهد طفره رفت و به گفتگوهای جعلی درون حزبی و بی‌­خطر پرداخت و گفتگوهای میان حزبی­ و پرتنش را کم‌­رنگ و موسمی ساخت.

این روند در ۱۴۰۱ و ناآرامی­‌های پس از اعتراض به گشت ارشاد متوقف شد. جایی که برنامۀ «شیوه» از شبکۀ ۴ سیما هر شب به مسائل روز ایران پرداخت و تبدیل به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مناظره‌ای پس از انقلاب شد.

 

یک شیوۀ آیینه‌­ای

بارزترین ویژگی برنامۀ «شیوه» این است که دربارۀ اکنون ایران است. توجه به اینکه «اکنون» نیاز مخاطب است و باید شجاعانه از هر آن چیزی که حالا در ذهن مخاطب می­‌جوشد، در خیابان جریان دارد و در خانه­‌ها مورد بحث است حرف زد.

ولی‌ «شیوه» از وجه دیگری با اکنون مماس است؛ آن هم باور به این که مسئلۀ امروز ایران را معطوف به پاسخ به «چرا»ها ندانسته و غالباً به «چگونه» می­‌پردازد. «او» معتقد است: حقیقت یک چیز است و مانند اول انقلاب به این احتیاج نداریم که میان اسلامگرایان و چپ­گرایان به مناظره بنشینیم، بلکه نیاز داریم شیوۀ رسیدن به حقیقت را واکاوی کنیم. از این منظر است که سعی می‌­کند تا «بحران گفتگو» را با توجه به متدهای اندیشه‌­ای پر کند.

در واقع «شیوه» یک مواجهۀ خاص یک برنامۀ تلویزیونی با مردمی است که هم قائل به تفاوت‌هایی میان خود هستند و هم امیدوارانه برای هم‌­افزایی و هم‌گرایی در تلاش­ند. از سوی دیگر این تفاوت­‌ها قرار نیست ارزش‌گذاری شوند. «شیوه» مانند یک آیینه سعی می­‌کند تمام خلل و زوایای جامعۀ ایرانی را در قالب تفاوت گفتمان­‌ها به تصویر بکشد و از قضاوت دربارۀ هر کدام از آن‌ها دوری کند. این رویکرد برنامه، هرچه بیشتر تلویزیون را به شمایل یک رسانۀ قدرتمند و دانا بدل می‌­کند.

رسانۀ کنش‌­مند آغاز می­‌کند

فارغ از طرح مسائل جدید با توجه به نیاز مخاطب در برنامه و شیوۀ گفت‌وگو دربارۀ آن‌ها، نوع مهمان­‌های مناظره و دعوت از چهره­‌های نامدار کمتر دیده­‌شده در تلویزیون، از دیگر نقاط قوت این برنامه است. سیاستی که اگر مستمر بود نه تنها می­‌توانست تلویزیون را از انسداد گفت‌وگو و بحران مخاطب خارج کند بلکه می‌­توانست جایگاه خود را در نقشی کنش‌­مند و فعال در عرصۀ رسانه حفظ کند.

دکتر احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب که در پی جریانات سال ۸۸ به شش سال زندان محکوم شده بود، بعد از دعوت به برنامۀ «شیوه» با موضوع «مسئلۀ استقلال» در کانال تلگرامی خودش نوشت: «می­‌دانستم که حضورم در صداوسیما واکنش­‌های منفی به دنبال خواهد داشت، اما با خود اندیشیدم: من همیشه بر گفت‌وگوی آزاد به عنوان راهی برای عبور از بدفهمی­‌ها و کژاندیشی­‌ها تأکید داشته­‌ام. حال از طرف یک رسانه که با عملکرد آن مخالفم برای گفت‌وگو در برنامه‌­ای زنده دعوت شده‌­ام. با چه منطقی آن را رد کنم؟»

این رویکرد برنامۀ «شیوه» توپ را در زمین منتقدان تلویزیون انداخت و انتظار عمل بعدی را به آنان معطوف کرد. حضور چهره‌­های دیگر منتقد وضع موجود روی صندلی برنامۀ شیوه، رفته­‌رفته اتهام تک‌صدایی و سانسور در تلویزیون را کم‌رنگ کرد. چهره­­‌هایی مانند سعید شریعتی، محمد قوچانی، ابراهیم فیاض، معصومه ابتکار و محمد فاضلی که بلندگوی قشری از جامعۀ ایران در بحران سال ۱۴۰۱ بودند که در مهم‌ترین رسانۀ ملی ایران به آن‌ها فرصتی استثنایی برای بازیابی جایگاه گفت‌وگوی علوم انسانی داده شد.

از سوی دیگر، حضور مجری بی­‌طرف و متین برنامه این امکان را برای منتقدین ایجاد می­‌کرد تا به سطح بالایی از بحث در تناظر با مخالف خود برسند. ورود در صورت ضرورت، عدم تلاش برای قطع صحبت­‌های خارج مدار و منحرف نکردن بحث به سناریوهای از پیش تعیین شده از جمله تناسب صحیح مجری با فضای گفتگو در «شیوه» بود.

اگر این برنامه را به یک خارجی که جامعۀ ایران را به خوبی نمی‌­شناسد نشان دهیم، احتمالاً اولین مفهومی که در ذهنش شکل می­‌گیرد آزادی بیان و عقیده است. حال فارغ از این که چقدر در ایران می­‌شود از تفاوت نگرش­‌ها سخن گفت، توجه به این که یک برنامۀ تلویزیونی بتواند این گزاره را در ذهن مخاطب بکارد قطعاً یک پیروزی رسانه‌­ای مهم است.

 

کم‌­خرج و مهجور

«شیوه» در فرم اگر چه بسیار ساده و کم ­زرق و برق است، اما در خدمت محتوا عمل می­‌کند. سه صندلی که به روش معمول برنامه‌­های مناظره‌محور، در مصداق سه‌گانۀ تز، آنتی‌تز و سنتز عمل می­‌کنند، دوربینی که به ضرورت پن می­‌کند و به‌هنگام، عکس­‌العمل‌­های مخالف را شکار می­‌کند، و طراحی صحنه‌­ای که با رنگ­‌ها و خطوط منحنی‌­اش به آرامش دعوت می­‌کند. در برنامه، هیچ میان برنامه­‌ای نداریم و حتی تیتراژ هم خبر از شروعی کم‌­خرج و بی‌­تکلف می‌­دهد.

این اندازه غیبت تکنیک را، با این که می­‌توان در راستای فربه بودن محتوا و لزوم توجه مخاطب به اصل گفت‌وگو دانست، اما از وجه دیگر نیز، نمایش تولیدی شتاب­زده است که به سرعت روی آنتن رفته و نه تنها هیچ آمادگی برای بالا بردن کیفیت آن وجود نداشته، که عزمی برای سرمایه‌­گذاری و ارتقای فنی آن دیده نمی­‌شود. امید است در آینده مدیران سیما قدر برگ­‌های برندۀ خود را بیشتر بدانند و آن‌ها را به یک برند همیشگی و پر قدرت رسانۀ ملی وسعت دهند.

ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها برای خواندن

دربارۀ شبکه‌های اجتماعی

۵ قدم برای تولید محتوا در سال ۲۰۲۴ (همراه با محیا ساعدی)

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۲) (همراه با محیا ساعدی)

دربارۀ عروسی آمبانی

۵۰ بازی برتر قرن ۲۱ (۱) (همراه با محیا ساعدی)

دنیای واقعی، متأثر از جهان کامپیوتری (همراه با محیا ساعدی)

مطالب پیشنهادی